Fortsätt till huvudinnehåll

Kalla kalkyler över stora arenor

Inget arenabygge i miljardklassen men väl en ny konstgräsplan för dryga fyra mille på Vallen.

Dan Persson heter en intressant bloggare på sajten Idrottens Affärer. Han har i något år dömt ut bygget av två nya jättearenor i Stockholm och nu har SvT Sport hakat på med en serie reportage i ämnet. Ekonomen Persson har konsekvent hävdat att det saknas ett publikunderlag för sådana kolosser och att driftkostnaderna för Nationalarenan i Solna hamnar på skattebetalarnas nota (Solna stad) många år framöver. Svenska Fotbollförbundet som också är delägare förbrukar dagens egna kapital på 5,5 år. Det saknas 7-8 miljoner Stockholmare för att klara två sådana arenor menar Dan Persson.

Direktörerna för arenorna framstår som naiva optimister i intervjuerna när reportern ställt frågor med Dan Perssons kalla kalkyler som utgångspunkt.

Jag tror Dan Persson har rätt. Glöm inte att 1980-talets skrytobjekt Globen gick i konkurs omgående något år efter öppningen. Idag spelar inte ens AIK och Djurgården där utan föredrar det 50 år gamla Johanneshov. Om det är hyreskostnaden eller storleken som avskräcker har aldrig framgått i medierna.

Riktigt samma problem har inte Mjölby kommun. Kommunen och dess idrottslag spelar inte i samma ligor storleksmässigt, ekonomiskt eller sportsligt och det är ingen som drömmer om att stora publikmassor ska bära kostnaderna utan det blir skattebetalarnas lott. Men det är OK för tyngdpunkten ligger på bredd- och ungdomsidrott.

Framtidsplaner saknas inte. Den nya idrottshallen i Skänninge (30 miljoner kr) ligger i pipelinen och i måndags inleddes ombyggnaden av Vifolkavallen till konstgräsplan (4,2 miljoner kr). Lagom till jubileumsåret ska de gultröjade ta den nya planen i besittning. När detta är klart har kommunens samtliga tätorter tillgång till konstgräsplan. Den senaste var en sjumannaplan i Väderstad.

Jag är lite förvånad över att Mjölby kommun tagit till sig konstgräsplanerna så snabbt, men vet bakgrunden. En kommun har inte så mycket emot investeringar i sig om man tror att driftskostnaderna minskar i framtiden. Men jag tycker att man gett upp för tidigt. Hos Weibulls och Svalöv pågår intressant forskning om köldhärdiga, nya grässorter. Penn A 4 heter en kanadensisk grässort som börjar växa vid 3-4 graders jordvärme mot normalt 7-8 grader och som prövats på svenska golfbanor i cirka tio års tid med gott resultat.

I våras såg jag Kalmar-AIK på nya Guldfågeln Arena – en av de mysigaste fotbollsarenor jag besökt – och såg till min glädje att de hållit fast vid naturgräs. Men så har beslutsfattarna varit kloka nog att engagera de verkliga experterna för mattans skötsel – banpersonalen på Kalmar GK.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna