Fortsätt till huvudinnehåll

Potatisnäsa är ingen skarp profil



123 000 kronor har ”skulpturen” kostat. Väl använda pengar?

Är det sant, en storpotät på 3 x 4 meter i Viringerondellen symboliserande potatiskommunen Mjölby? Jo, det är faktiskt på riktigt och jag vet inte vad jag ska tro. Jag fick veta ”nyheten” via Facebook och en majoritet av kommentarerna var inte direkt uppmuntrande om vi säger så. Hela kommunledningen, tjänstemän och politiker, invigde spektaklet onsdag förmiddag. Länsrådet Magnus Holgersson gav glans åt arrangemanget men så är han också bosatt på en gård utan Skänninge.

Corren vitsade till det idag och döpte om Mjölby till Knölby men gjorde ett neutralt referat utan övriga egna kommentarer. Kommentarerna var desto fler på Facebook. Undrar hur snacket går på stans arbetsplatser idag?

Jag vet att kommunens marknadsförare, numera dess näringslivschef Eva Rådeström, under flera år lanserat Mjölby som potatiskommun utan att det fått något genomslag. I en kommersiell radiokanal förekom en tävling häromåret där vinnaren fick en resa till potatisens hemland Peru. Och nu detta. I bakgrunden finns också en energisk potatisambassadör från Bjälboslätten.

I ett pressmeddelande på kommunens hemsida motiverar Eva Rådeström valet av motiv. Mjölby är en kommun där det finns 600 jordbruksföretag och där 4,3 procent av invånarna arbetar i jordbruket (rikssnittet är1,8 procent) och på en stor del av den produktiva åkermarken odlas potatis. Men om man ska hårddra det resonemanget kan man lika gärna kalla Mjölby för truckstaden och den truck som står uppställd på andra sidan gatan känns mer adekvat. Fler Mjölbybor har sin utkomst i verkstadsindustrin än i jordbruket.

Samtidigt kan jag känna en viss sympati för gänget i Stadshuset. Mjölby är en relativt välskött kommun utan egentliga svagheter men det saknas en självklar profil som sticker ut. Inte som Varamon, Göta Kanal och Piraterna i Motala, inte som Klosterkyrkan, Den heliga Birgitta och slottet i Vadstena eller Linköping med dess flygindustri, Domkyrka och universitet. Mjölby är en knegarort där majoriteten går till arbetsplatsen på morgonen och återvänder till sitt småhus på kvällen utan några större åthävor. Så som det ser ut i de flesta svenska orter.

Förbipasserande på Rv 32 och som saknar kunskap om Mjölby måste bli förvånade över glasfiberpotatisen. Om man ska tro FB-kommentarerna är väl risken stor att Mjölby blir till åtlöje. Det räcker så bra med att Lasse Åberg gjorde narr av Mjölby i Sällskapsresan för 20 år sedan.

Kanske ska man dra igång en vadhållning på Facebook. Hur länge dröjer innan King Edward är borta och 123 000 kr har kastats i Svartån?

Var det inte i Borås man ställde upp en nio meter lång staty av Pinocchio och det blev en hätsk debatt? Och den kostade inte skattebetalarna en krona.

Kommentarer

  1. Carina Jönsson har hört av sig per telefon. Här följer ett sammandrag av vårt samtal:

    "Jag tycker att statyn pryder sin plats i rondellen och är en god symbol för kommunens odlingslandskap. Jag har både fått skäll och beröm men av någon anledning är det kritikerna som hörs mest utåt. Vi har fått mycket publicitet, bland annat en kort artikel i Aftonbladet. Men jag är rädd att all kritik kommer att trigga igång skadegörelse eller klotter. Något ks-beslut finns inte. Projektet ryms inom Eva Rådeströms ordinarie marknadsföringsbudget men har hela tiden haft kommunstyrelsens stöd. Några fler rondellutsmyckningarna är inte aktuella."
    Carina drar paralleller med debatten om Ture Lång i Skänninge som hade motståndare både inom och utom Stadshuset. Den står kvar än idag även om den tas in för vinterförvaring.

    SvaraRadera
  2. Monika Gideskogs svar:

    "Svar på din fråga --det finns inget KS beslut men hela
    denna resa med att lyfta potatisen som en profil har "välsignats ", som
    prästen Mikael Eriksson , Skänninge gjorde på invigningen ,välsignade
    potatisen!

    Vår näringslivschef har egen budget som tillhör hennes
    ansvar.

    Varför potatis, i kommunen har vi de största producenterna av
    vinterpotatis
    jag tycker att det är en god tanke att vi lyfter detta
    med mat när vi bor på Östgötaslätten.
    Mjölby --det var från början
    kvarnens ort --jordbruket igen -nu är den försvunnen--kommunen är
    präglad av jordbruket . Nu lyfter vi potatisen.

    Snackis, spektakel
    ...ja åsikterna är många. Detta är ett sätt att synas på, vara lite
    unika.
    Förväntar mig andra förslag på hur vi ska profilera oss om nu
    potatisen är"het".
    Jag tycker att det är roligt med denna King Edward.

    Vår Vision--Världsvan & Hemkär. Jag tycker att potatisen passar väl in
    i det.
    Världsvan--vi är de som troligen (man kan aldrig veta) har en
    potatis i en rondell, samtidigt lyfter vi vad bygden producerar.Lyfter
    näringen betonar basic--jord,bygden.

    // MVH Monika Gideskog

    SvaraRadera
  3. Svaren från Jönsson (S) och Gideskog (M) bekräftar vad jag misstänkte. Nämligen att politikerna ägnat ett förstrött intresse åt marknadsföringsprofilen och lämnat detta åt dåvarande marknadschefen, nuvarande näringslivschefen Eva Rådeström. Att hitta en profil som på ett naturligt sätt kan matcha kommunen är viktigt och bör ägnas mera omsorg. Hellre långsamt och rätt än fort och fel. Jag hävdar än en gång att det är industrin som är den viktigaste näringen i Mjölby. Sen är jag lite förvånad över att politikerna har så dålig kontakt med opinionen. För få besök i verkligheten? Fortfarande är det så att de flesta förbipasserande kommer att klia sig i huvudet åt rondellåbäket.

    Anders Jacobsson

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom