Fortsätt till huvudinnehåll

Pengar, pengar, pengar...


Göteborgs stad lånar Frölunda HC 20 miljoner kr genom Got Event för att undvika ett akut konkurshot. Norrköpings kommun säger nej till att låna ut 1,5 miljon till Norrköpings Dolphins som dragit på sig en för stor kostym med Stadium Arena. Två olika sätt att förhålla sig till idrottsföreningar i nöd.
Mellan Göteborgs stad och Frölunda finns ömsesidiga bindningar av ekonomisk natur. Idrottens Affärer berättar att om Frölunda försvinner ur elitserien försvinner också en tredjedel av Scandinaviums hyresintäkter. En större cyniker än jag skulle kalla detta en utpressningssituation.
Norrköping går dock Dolphins till mötes och fördubblar amorteringstiden till 50 år på det existerande lånet. Kommunalrådet Lars Stjernkvist säger att beslutet ska ses som en fingervisning till Norrköpings elitidrottsföreningar att ekonomiska problem får de lösa själva med hjälp av sponsorer och medlemmar. Jag tror inte att sista ordet är sagt ännu.
Motala har väl gått en medelväg som på kort tid lånat ut sammanlagt tre miljoner kr till Piraterna. Detta har åtminstone gett en sportslig utdelning då Piraterna är regerande svenska mästare.
Är det bra eller dåligt att kommunerna hjälper idrottsförening i ekonomiska trångmål? Ja, det är ju upp till kommuninvånarna och dess valda företrädare att ta ställning till. Inget regerande parti riskerar väl att kastas ut vid nästa val för att det varit generöst mot en förening.
Sitter och funderar på om något liknande har hänt i min hemkommun, Mjölby. 2003 var Mjölby Hockey illa ut och erbjöd sina fordringsägare ett tioprocentigt ackord (90 procent av skulderna skrevs av). Kommunen hade hyresfordringar på cirka 200 000 kr och gick med på ackordet. Kommunens beslut ledde också till att övriga fordringsägare gick med på erbjudandet och på detta vis kunde en konkurs undvikas.
Dåvarande kommunchefen motiverade beslutet med att det var meningslöst att ha en ishall stående tom utan hockeyspelare. Och det var ju svårt att argumentera emot.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna