Fortsätt till huvudinnehåll

Mera för golfnördar



På många håll i Golfsverige talas om sviktande medlemsunderlag och sämre ekonomi. Mjölby GK går på tvärs emot utvecklingen. Det kom fram vid torsdagens årsmöte. Fler medlemmar (nettotillskott 47) och ekonomin under kontroll med ökade medlems- och greenfeeintäkter. Vi är åter över 1 000 medlemmar.

Ett kontinuerligt arbete pågår för att förbättra banan. Det största projektet som pågår är en utgrävning av treans damm och en ombyggnad av palissaden så att inte greenen glider ut i dammen. En sådan malör hände på 80-talet innan den nuvarande palissaden byggdes.

Dammrenoveringen gjorde mig nyfiken och jag åkte ut för en okulärbesiktning med kameran i hand. Resultatet ser du i ett par bilder ovan. Det där vita i lermassorna är inga tidiga vitsippor utan bollar. Några är mina. Det är jag alldeles säker på.

Ett orosmoln i horisonten är att Söderköping åter tvekar om medlemskapet i alliansen. Klubbens styrelse anser att många fler alliansmedlemmar åker till Sörping och spelar än tvärtom. Saken ska diskuteras vid årsmötet den 29 november.

Söderköping framstår som en vingelpetter i detta avseende. För två år sedan deklarerade styrelsen att 2010 blir sista året för ett medlemskap i alliansen. Avtalet med Motala, Mjölby, Tranås och Vreta sades upp (ett års uppsägningstid). Men när det var dags för årsmötet 2010 gav medlemmarna styrelsen bakläxa och klubben återkom i alliansens breda famn. Återstår att se vilken falang som vinner på tisdag.

Personligen tycker jag att idén om en klubballians var en lysande idé och som bidragit till vår positiva medlemsutveckling.

Kommentarer

  1. Den som är intresserad av att se hur Söderköpings styrelse resonerar kring alliansen kan gå in på klubbens hemsida. Där redovisas också statistik kring hur besöken fördelar sig på respektive banor.

    /jacob

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom