Fortsätt till huvudinnehåll

Internationell fastighetsmagnat gör comeback i Bona


En gammal ”bekant” från Motalatiden har dykt upp i spalterna igen. Arie Even har diskuterat rivningen av en gammal, rostig oljecistern i Bona. Det är snart 20 år sedan hans namn för första gången dök upp i Motala. Anledningen var köpet av Bona.

Arie Even var en mystisk, israelisk miljardär med rötterna i Ryssland. Han var inblandad i allt som rörde israeliskt näringsliv med tyngdpunkt på fastigheter och hotell. Hans resurser var obegränsade och planerna för den gamla uppfostringsanstalten, mentalsjukhuset och flyktingförläggningen var gigantiska och fantasieggande. Exklusiva lägenheter, lyxrestauranger, småbåtshamnar och golfbana. Det är klart att sådana planer triggade redaktionerna även om berättigade tvivel så småningom smög sig in. Existerade Arie Even överhuvudtaget?

Jag vet inte hur många gånger vi ringde till Israel för att intervjua den mäktige men fick alltid prata med någon underhuggare som kom med det ena tvetydiga löftet efter det andra. Löften som visade sig vara utan substans och fastigheterna förföll allt mer. Om den dåvarande kommunledningen lät sig luras vet jag inte, men utåt visade den upp en artig men avvaktande attityd.

Jag vet inte om Arie Even återupptagit sina högtflygande planer men han har tydligen träffat kommunalrådet Camilla Egberth för att diskutera rivningen av en oljecistern och så har de tittat på ett hus vars mellanväggar har rivits. Hon är lite skeptisk, säger hon till Corren. Mitt råd är att öka den skepsisen med en rejäl dos. Jag vet inte om Egberth var bosatt i Motala på den tiden men hon kan slå en signal till partikamraten Johan Andersson så kan han reda ut turerna från förr.

Jag ställde frågan då och ställer den igen. Vad skulle den internationella finansmagnaten i Bona att göra? Vad skulle de internationella jetsettarna hitta på där, förutom att klirra med juvelerna vid de överdådiga middagarna? Om man vill exploatera norra Östergötland för storskalig, köpstark turism så är det väl närheten till Vättern som ska marknadsföras och inte mörka skogen i Bona?

På sidan B 7 i Corren kan man läsa om andra lycksökare nämligen Jordbrukarundomens förbund som genom dotterbolaget Svensk Plöjning arrangerade Plöjnings-VM utanför Skänninge i somras. Bolaget gick med öppna ögon in i tävlingen trots att alla kalkyler visade på miljonförluster och lät underleverantörerna ta konkurssmällen på tre miljoner kr. Det är skamligt även om det inte är brottsligt. En av dem som anade oråd var Skeninge IK som drog sig ur i tid. Mjölby kommun förlorar 37 000 kronor, ungefär lika mycket som en rondellpotatis.

”Stollarna som slogs om bollarna”
En liten sidonotering om Bona. Platsen var egentligen ganska deprimerande men ett par gånger varje sommar brukade MAIF spela träningsmatcher där och då var vi ett gäng som cyklade dit. En av killarna var egentligen inte särskilt fotbollsintresserad men en match i Bona missade han inte. Han ville alltid ”kolla stollarna som slogs om bollarna”, d v s de killar som agerade bollkallar. Han var ensam om att önska att bollen hamnade utanför sidlinjerna. Vi andra var självfallet endast intresserade av det gröna fältets schack och hur de svartvita skött sommarträningen och det taktiska upplägget inför den avgörande höstsäsongen.

Trevlig helg, alla fotbollsälskare och ni andra! Vilka exklusiva viner dricker ni i kväll? Själv slår jag till på en väl lagrad Beyaz.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna