Fortsätt till huvudinnehåll

Mellanklass duger åt mig



Svensk Golfs marsnummer damp ner i brevlådan igår och plastpåsen var ovanligt välmatad. Jodå, förutom tidningen låg där reklam från Dormy, Golfstore, Golfbutiken i Linköping och Skandia. Golfen, en prylsport? O nej.
Dormys katalog är 122 sidor tjock och Golfstore hade satsat på Annika Sörenstam som affischnamn. Min gamle bekant Johan Dahlqvist har varit över i Florida och intervjuat Annika. Undrar om inte Golfstore hade publicerat något matrecept också för det kan man ju aldrig undvika numera
Men hur många läckra trycksaker de sticker framför min näsa ska jag inte köpa nytt. Min golfbag är full. Ja, kanske en ny sandwedge när rean kommer till hösten. För det ska ni veta. I den här branschen är en rea aldrig långt borta.
Nu till innehållet i tidningen. Det finns nämligen mycket läsvärt i golftidningen om man förmår kryssa mellan annonserna även om jag numera inte slukar varje ord som förr. Jag fastnar framför en insändare skriven av en Skånegolfare, som klassificerar landskapets banor. Barsebäck, Vasatorp, Mölle och Falsterbo är högklassbanor medan Romeleåsen, Sjöbo, Bosjökloster, Tegelberga, Rönnebäck, Kristianstad och Landskrona är mellanklassbanor. Jag har spelat Barsebäck och Mölle och visst var det trevligt men jag hade minst lika kul på Romeleåsen, Kristianstad och Landskrona. För min del duger det bra med mellanklassbanor bara restaurangen erbjuder en hamburgertallrik.
Att diskutera olika golfbanors för- och nackdelar över en grogg är lika skojigt som att diskutera bästa svenska fotbollslandslaget. I väntan på att den djävulskt kalla blåsten mojnar så att man kan sticka ut näsan överhuvudtaget. Men en Skåneresa tackar jag inte nej till. Någon intresserad?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom