Fortsätt till huvudinnehåll

"Är det korvhandlarn nu igen?"


Firandet av hundraårsjubilerande MAI fortsätter. Igår öppnades en utställning på biblioteket vilket följdes av ett idrottskafé som arrangerades i samarbete med Östergötlands Idrottshistoriska Sällskap.

Många glada minnen ventilerades med Lars Bollius som moderator. Bertil Karlsson, Thore Johansson, Hansa Pettersson och Bengt ”Bobban” Karlsson hörde till dem som bidrog med floran av goda historier. Många mer eller mindre kända namn ur olika generationer virvlade i luften: Arne ”Luring” Karlsson, Göran ”Dallas” Sedvall, Sven Ericsson, Nicklas Andersson, Jim Andersson, Bertil Källevågh, Anders Lärkert, Hans Rydén, Örjan Martinsson, Björn Nordqvist och Jörgen Augustsson bland annat.

Lars Bollius höll Sven ”Sverik” Ericsson som den främste ledaren genom tiderna. Den energiske Sverik var såväl de stora visionernas som de små detaljernas man. Han låg bakom värvningen av Dallas Sedvall och höjdhopparen Bo Vista Jonsson. 

Korvhandlaren Bebbe Bergqvist spelade en särskild roll under 60- och 70-talen. Han var Mjölbyidrottens förste sponsor under en tid när sponsorskap sågs över axeln. Det var tack vare Bebbe som Örjan Martinsson spelade bandy för MAI, vilket gav upphov till syrliga kommentarer från konkurrenterna i Motala och Linköping. ”Är det den där korvhandlarn nu igen?”

Gårdagen innebar också ett släpp av jubileumsskriften med undertecknad som författare. Publikationen fick en strykande åtgång (nåja) och jag fick till och med signera några stycken. Det är väl det närmaste ett releaseparty jag kommer.

Glädjande att ett 70-tal personer hade slitit sig från Internet och Fejsboka för ett gammaldags möte öga mot öga.

Lars Bollius intervjuar Thore Johansson. I förgrunden Bengt Karlsson och bredvid Thore sitter Göran Westerberg.
 
Jubileumsfirandet fortsätter med fest i Norrgården på pingstafton 26 maj. Den dagen är det exakt 100 år sedan föreningen bildades.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna