Fortsätt till huvudinnehåll

Spänningen stiger inför final nr 2



Några timmar återstår innan domaren släpper i väg första heatet i finalmatch nr 2 i Vetlanda. Nu ska det avgöras var SM-bucklan hamnar.

Eftersom jag är en tidningsfreak är försnacket och efterhandskommentarerna i tidningarna en stor del av nöjet. Correns sportchef Christer Kustvik anser i dagens tidning att finalen är avgjord eftersom Piraterna bara nådde en tvåpoängsledning igår kväll. Han pekar på att matchen i grundserien vann Vetlanda med förkrossande 51-39 och att ytterligare en skada tillkommit med Piotr Pawlicki igår. Kustvik dömer ut lagledaren Stefan Anderssons optimism som grundlös. Kustviks resonemang bär rimlighetens prägel men den här typen av tvärsäkra påståenden har en tendens att slå tillbaka. Om Piraterna vinner i kväll också lär väl Kustvik få några skadeglada mejl från Motala.

Kollegan Thomas Augustsson i Motala Tidning avslöjar inga egna åsikter om kvällens utgång. Han nöjer sig med att konstatera att Piraterna har en liten ledning, han refererar till Stefan Anderssons optimism och slår fast att bortafinalen är svår. Lokaltidningar brukar annars agera hejaklack till stadens egna lag.

Vad Vetlandaposten tror kan jag inte rapportera om. Tidningen tillhör landets snålaste tidningskoncern och bara prenumeranter tillåts ta del av innehållet i den digitala upplagan. Unikt för Tidningssverige.

En annan sak som slår mig i samspelet speedway och medier. Ingen annanstans får lagledaren så stort utrymme. Stefan Andersson måste vara det mest exponerade Motalaansiktet i TV de senaste 20 åren. Det är nog bara Sölve Conradsson som kan konkurrera på den punkten. Vad beror det på? En gissning kan vara att han är en av de få i Piraterna som har svenska som modersmål. En av de roligaste punkterna förra säsongen var när Canal Plus visade hur Stefan Andersson i direktsändning ringde upp domaren på den svarta gamla sorgtelefonen för att skälla. Fast de scenerna har vi inte sett i år.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom