Fortsätt till huvudinnehåll

Är Svartå strand ett luftslott?



 Här på Bygglagrets tomt är det tänkt att punkthusen ska ligga. På andra sidan Kyrkogatan ligger ASM:s anläggning

 I mitt förra blogginlägg ifrågasatte jag HSB:s intresse för ett gemensamt projekt kring bygge av två punkthus på Kyrkogatan (Svartå strand). I en artikel i veckan i Corren säger HSB:s vd Peter Lindgren att det är 23 år sedan HSB byggde i Mjölby. Jag mejlade då Peter Lindgren och frågade vilket bygge han menade men jag har inte fått svar. Jag tror han menade radhusbygget på sågverkstomten i Mantorp i början av 90-talet.

Det finns kanske ett skäl till att direktör Lindgren inte svarat för bostadsrättsföreningen i Mantorp var liksom tre andra bostadsrättsföreningar i Mjölby kommun (Riksbyggen) i Eldslösa, Sya och Västra Harg inga lyckade projekt. Alla fyra var felkalkylerade och begärde kommunalt stöd för att existera och fick kommunala subventioner för att inte gå omkull. En dom i kammarrätten för tio år sedan satte stopp för de kommunala subventionerna och tre bostadsrättsföreningar med Riksbyggen som huvudman gjorde konkurs. Mantorpsföreningen klarade sig undan konkurs men månadsavgifterna höjdes kraftigt. Det var en synnerligen turbulent tid i Mjölbypolitiken med åtskilliga missnöjda Brf-medlemmar innan lägenheterna införlivades i det kommunala bostadsbolaget. Kommunfullmäktige har aldrig varit så välbesökt som den kväll beslutet togs. Åtskilliga av besökarna lämnade hörsalen med en svordom på läpparna.

Man behöver inte vara alltför konspiratoriskt lagd för att konstatera att det finns goda skäl för att HSB håller Mjölby kommun och dess bostadsbolag på distans. En inte alltför vågad gissning är att HSB tackar nej till bygget på Kyrkogatan och då har också bostadsbolaget en ursäkt för att dra sig ur. Svartå strand är överhuvudtaget inte nämnt på bostadsbolagets hemsida.

Jag hade hoppats få till en debatt på Correns debattsida men kommunledningen behagar inte svara utan går omvägen över Mjölbysidan. Där finns inga argument som övertygar mig. När projektet presenterades för sex år sedan var jag övertygad om dess framtidspotential men jag är rädd för att tiden runnit ifrån kommunledningen. Det råder inte längre någon byggboom och projektet framstår allt mer som ett luftslott.
 
Kommunledningen får gärna presentera argument som motsäger mig.

 Tomten plåtad från baksidan på en liten höjd.



Svänger man 180 grader är det utsikt över ån.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna