Fortsätt till huvudinnehåll

Fotbollen möter finkulturen



Sverige-Västtyskland i VM -74 är en av de mest glorifierade och mytomspunna matcherna i svensk fotbollshistoria trots att Västtyskland vann matchen och avancerade på sin väg mot världsmästartiteln. Jag vet inte hur många gånger jag sett Ralf Edströms volleyskott och sträckta arm mot himlen och Bengt Grives förvirrade ”vad är klockan?”

I senaste avsnittet av Offsides podcast berättar Motalabördige Johan Orrenius om Johan Dahnberg, intendent på Hallands länsmuseum, som startat ett privat projekt för att återskapa matchen. Alla roller kommer att spelas av svenska skådisar och dansare. Alla nu levande spelare och ledare att bjudas in till publiken. Han har även tänkt sig att ha en svensk och en västtysk familj som har tidstypiska kläder och äter tidsenlig mat (körv o påmmes?) och sitter i anslutning till arenan. Från början hade Dahnberg tänkt sig att återskapa matchen på arenan i Düsseldorf men eftersom den är riven ska han hyra en liknande arena i Tyskland.

Men det finns ett krux och det stavas pengar. Tillställningen kostar 15 miljoner kr och den gode intendenten söker sponsorer. Han får väl vända sig till mittbacks-Boris i Ullared och fråga om han kan överlåta dagskassan en halvtaskig måndag. Samt smuggla in Morgan och Ola-Conny som överåriga bollkallar. Allt för konsten och Gekås!


Kommentarer

  1. RekVM74 hälsar och tackar för uppmärksamheten så här långt i efterhand (man hittar mycket när man googlar ..!). Följ gärna vad som hänt sedan dess på vår facebooksida, o via youtube m m ..!

    https://www.facebook.com/rekvm74/
    https://www.youtube.com/watch?v=ABnkQsyDGqI
    www.rekvm74.com

    Vänligast, Johan :)

    SvaraRadera
  2. RekVM74 hälsar och tackar för uppmärksamheten så här långt i efterhand (man hittar mycket när man googlar ..!). Följ gärna vad som hänt sedan dess på vår facebooksida, o via youtube m m ..!

    https://www.facebook.com/rekvm74/
    https://www.youtube.com/watch?v=ABnkQsyDGqI
    www.rekvm74.com

    Vänligast, Johan :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.