Fortsätt till huvudinnehåll

"Kom igen när ni får napp"







Medierna och idrotten lever i en symbios. Antingen är uppmärksamheten välförtjänt eller oförtjänt beroende på vinkeln på artikeln eller inslaget. Perioder av relativt lugn avlöses av mer turbulenta förlopp. Somliga idrottsledare glömmer aldrig en verklig eller inbillad oförrätt.

De stora lagidrotterna dominerar utrymmet och så har det sett ut i många år. Fotbollen var ohotad herre på täppan till 60-talet när ishockeyn började sticka upp. ”Jaså, har du tid att komma hit, hockeyn har ju börjat” kunde det låta från fotbollshåll när höstsäsongen skulle dra igång. Idag kan vi väl säga att storheterna är lika dominerande. Travet får också mycket uppmärksamhet och på sistone är det mycket speedway.

Andra mindre publika idrotter som fri idrott, cykel, casting, bågskytte, sportskytte och kanot har svårare att närma sig medias köttgrytor. Klassisk är Bengt Bedrups avsågning när Castingförbundet ville ha besök av Sportspegeln inför ett svenskt mästerskap: ”Kom igen när ni får napp”.

En sport som inte har dessa bekymmer är golf åtminstone om det handlar om stora tävlingar på andra sidan Atlanten. I helgens sändningar från Players berättade Tommy Billberg att slutsegraren Martin Kaymer gjorde TV- och radiointervjuer i en och en halv timmes tid efter den inledande 63-rundan i torsdags. Det blev en lång dag innan tysken kunde lägga sig på sofflocket och drömma om fler birdies.

Men stjärnorna klagar inte. Intervjuer ingår i uppdraget och de är mediatränade och skyldiga att ställa upp för de stora TV-bolagen. De är medvetna om att uppmärksamhet i främst TV är en förutsättning för de feta sponsorkontrakt som förekommer i golfen. The big money och media går hand i hand. Omdömet gäller för alla sporter numera. Det finns längre inga tjuriga, egensinniga långskidåkare som flyr undan journalisterna ut i den skog de kom ifrån.

Snart lämnar jag detta nötta skrivbord för ett par dagar i den östgötska skärgården tillsammans med Roger Stark. Det var Roger som lockade in mig på denna bana 1965 med radskriverier i Motala Tidning. Roger är hängiven fiskare sedan barnsben och till skillnad från castingkillarna får han alltid napp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom