Fortsätt till huvudinnehåll

Seriös undersökning eller skattekvirr?



Ett säkert vårtecken är den – Svenskt Näringslivs serietabell över kommunerna. Trots att undersökningen är en partsinlaga får den stort utrymme i regional och lokal press och har blivit något av en institution.

Bristen på konkretion irriterar mig. Att företagare i Mjölby klagar på hög bygglovsavgift, lång handläggningstid för densamma och att byggprojekt aldrig startar köper jag, men hur mäter man allmänhetens attityd till företagsamhet liksom massmedias? Mjölby kommun är väl ingen tidningsutgivare? Förresten har Corren en företagsvänlig attityd. Så fort ett kafé byter ägare, och det gör de ofta i den branschen, uppmärksammas detta med en helsida där ägaren få orera om vilka kulinariska upplevelser som väntar kunden i form av kanelbullar eller kokostoppar. Eller räknas inte det? Eller handlar det om att redaktörn inte bockar tillräckligt djupt för stans ledande företagare när de möts på Systembolaget.

När kommunens företrädare ombeds kommentera är attityden defensiv. ”Vi är ännu i startfasen för att förbättra servicen till företagen på alla berörda förvaltningar och tar till oss synpunkterna” säger näringslivschefen Eva Rådeström till Corren. Och så kommer det att låta nästa år också.

Sist jag skrev om undersökningen var 2008 eller 2009. Dåvarande kommunchefen visste att resultatet var fördelaktigt för Mjölby och låg på mig för att jag skulle besöka en presskonferens med deltagande av självaste regionchefen Christer Mård. Jag begrep inte mycket av undersökningen då heller och det slutade som vanligt med att vi diskuterade ishockey och LHC över kaffet och tårtan.

För mig har den här undersökningen inte större värde än det skattekvirr som småföretagare i alla tider underhållit varandra med vid groggbordet. Men ett antal av Svenskt Näringslivs tjänstemän hålls väl sysselsatta under vintern och våren.

Förresten, om man nu ska lägga någon vikt vid undersökningen är väl plats 96 för Mjölby inte så dåligt. Det är på övre halvan och där ligger varken Mjölby AI eller Mjölby Hockey för närvarande.

So long, folks. Nu väntar City Gross. Ett företag beläget i Mjölby kommun.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom