Fortsätt till huvudinnehåll

Sträck på ryggen Mjölbybor




Mjölbybor! Dags att överge positionen med näsan i backen och sträcka på ryggen. I Fokus kommunranking hamnar Mjölby på en tredje plats i länet efter storstäderna Linköping och Norrköping men före storheter som Motala, Vadstena, Ödeshög och Söderköping. Förbättringen jämfört med 2013 är anmärkningsvärd, 53 placeringar.

Tidskriften Fokus kommunranking, som görs i samarbete med forskare på Handehögskolan i Jönköping, har vuxit i status genom åren och årets resultat är angenäm läsning för Mjölbys kommunledning. Fokus betygsätter inte pittoreska kanaler, medeltida slott, antal kilometer sandstrand eller skärgårdsöar utan variabler som att vara ung, att vara äldre, att ha familj, att arbeta och ett antal andra mer eller mindre svårfångade variabler. Mjölby har bästa placering i segmentet att vara ung.

Hur har denna förändring åstadkommits? Min egen högst amatörmässiga förklaring är att Mjölby tagit rygg på Linköping. Som boende i Mjölby har du tillgång till samma arbetsmarknad som Linköping och residensstadens möjligheter till högre studier.

Mjölbys kommunledning bör öppna plånboken för att kosta på sig en helsidesannons i lämplig tidning tycker jag. Men nämn för all del inte knölen i Viringerondellen.

Motala har avancerat 62 placeringar,  Vadstena har tappat 47 (hoppsan) och Ödeshög 137. Magnus Oscarson lär inte kalla till presskonferens för att föreläsa om Ödeshögs förträfflighet denna gång. Boxholm har tappat 125 placeringar till plats 237 av landets 290 kommuner. Vad säger Birath och Holmbom om det?

Det finns ett genomgående tema i undersökningen: Big is beautiful. Huvudstaden toppar rankingen och följs av ett antal andra större kommuner med Linköping på 12:e plats. Större städer skapar en ekonomisk dynamik som i sin tur skapar förutsättningar för satsningar i kultur, idrottshallar och andra kommunala nyttigheter vilket saknas i Ydre, Bräcke och Strömsund. Urbaniseringen fortsätter med full kraft.

Serietabell för Östergötland. (Fjolårets placering inom parentes).
Linköping 12 (55)
Norrköping 34 (162)
Mjölby 103 (156)
Söderköping 135 (56)
Motala 142 (204)
Finspång 162 (246)
Vadstena 169 (122)
Kinda 198 (83)
Åtvidaberg 210 (163)
Ödeshög 219 (82)
Ydre 236 (60)
Boxholm 237 (108)
Valdemarsvik 268 (198)

Fokus.se har ytterligare läsning om kommunrankingen för den som är intresserad.

Kommentarer

  1. Intressant. Dock bör du tänka på Fokus egen formulering:

    "Bäst att bo 2014 har även genomgått en större förändring sedan förra årets rankning och det går därför inte att dra några direkta slutsatser av en förändring i placering från 2013 för en enskild kommun."

    Förändringen är alltså huvudsakligen inte relevant att titta på, utan vi bör i stället studera innehållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag notera också Fokus lilla brasklapp. Som kommunalreporter blev jag ofta kritiserad för att vara för negativ, inte minst av politiker av olika färger., men denna gång valde jag att fokusera på det positiva.

      Radera
    2. Utmärkt, fortsätt gärna med det! Det finns väldigt mycket även av den varan.

      Radera
    3. Kommer ni i folkpartiet med någon glad överraskning inför valet.? Har du tagit ställning i kv Rosenkammaren?

      Radera
    4. Beklagar det försenade svaret, kikar bevisligen inte in här tillräckligt ofta... ;)

      Visst har vi saker på gång, både gällande innehåll i politiken och hur vi vill dela med oss av den. Läsning: http://mjolby.blogspot.se/2014/06/folkpartiet-forst-i-mjolby-med-lokala.html (djup artikel i Corren följer inom kort)

      Jag är fortfarande kluven i frågan om tegelhuset – och framför allt är jag riktigt irriterad på den politiska processen som helt ignorerat de utredningar som pekat ut huset som värt att bevara ur kulturhänseende. Jag vill att bygget av första delen av Svartå strand komma igång, men jag vill samtidigt inte radera historien...

      Ett annat tips i närheten är följande: http://tobiasjosefsson.blogspot.se/2014/06/per-olof-ahls-plats-invigs-i-mjolby-25.html

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.