Fortsätt till huvudinnehåll

Vart tog den gröna påsen vägen?



Vart tog den gröna, lilla påsen vägen? Aldrig tidigare har jag sett en sån reklamkampanj från Mjölby kommuns sida. I annonser och broschyrer har kommunen trumpetat ut införandet av den gröna påsen för matavfall sedan september månad. Till och med den pensionerade fritidschefen Lennart Bengtsson har poserat med grön påse. I oktober skulle distributionen vara klar men nu skriver vi 8 november. Är det som vanligt i Mjölby kommun, mycket snack, lite verkstad? För att vara på den säkra sidan har jag gått igenom innehållet i Oljekrukans sopkärl. Inte en grön påse, bara de gamla vanliga från Willys, ICA och Coop. Kom inte och säg att jag inte tar min uppgift som grävande reporter på allvar. Om det nu är så att distributionen av påsarna försenats kan kommunen väl informera invånarna om detta.

I tisdags höll det nya kommunfullmäktige sitt första möte och valde presidium. 38 procent av stolarna (17 st) har fått nya innehavare men presidiet är det detsamma med Oskarsson, Jönsson och Holmér. Jörgen Oskarsson vägrar släppa greppet om Mjölbypolitiken och det är nog bra. Hans erfarenhet, kunnande och kontaktnät är värdefullt för Mjölby och hans parti.

Till slut en glädjande nyhet. Ända sedan Kungsvägens östra del lades om för tio år sedan har jag retat mig på de tusen sjöars land som förekommit från Oljekrukan till korsningen med Föreningsgatan, också vid måttliga regnmängder. Särskilt vid korsningen med S:t Persgatan fanns en filial till Skogssjön. Men efter höstens asfalteringsarbete har vattensamlingarna försvunnit. Därmed konstaterar jag att Asfaltgruppen Öst gjort ett bättre arbete än Befab för tio år sedan.

Trevlig helgdagskväll i slott och koja!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna