Fortsätt till huvudinnehåll

Att vårda sitt varumärke



Några reflektioner kring det senaste dygnets nationella och lokala nyhetsflöde.

Var detta Zlatans sista guldboll spekulerar TT? Allt fler tecken i skyn pekar mot att Zlatan avrundar sin fotbollskarriär med ett par år i soldränkta Florida för att sedan dra sig tillbaka och ”vårda sitt varumärke”. Han är 34 år gammal och småskadorna gör sig alltmer påminda. Han har sagt att fotbollen spelar inte samma roll i hans liv som för tio år sedan.

Om Sverige tar sig till EM nästa år, jag säger om, blir det nog hans sista framträdande i blågult. Skulle Danmark visa sig för vara för svårt får en ny förbundskapten klara sig utan Sveriges främsta fotbollsspelare genom tiderna.

Den dag Zlatan lägger skorna på hyllan är han fullständigt ointressant för mig. Vi har nog med fastighetsmagnater och kalsong- och parfymförsäljare på marknaden.
                                                    *
Prisos ägare, familjen Fullmestad, får stanna kvar ytterligare ett halvår i de nuvarande lokalerna på Industrigatan i Linköping. Fastigheten ska rivas och ge plats för ytterligare några hundra lägenheter i Vasastan och Priso ska flytta till nya lokaler något kvarter bort under namnet Hemköp. Ni har säkert följt utvecklingen av dramat i Corren. Fullmestad har tydligen tagit kontakt med Corren och sagt att det kostat över en miljon att få med Stångåstaden på en förlängning av hyreskontrakter. Exakt hur mycket vill inte Göran Fullmestad säga. Lite gnäll och hum-hum, men inget klarspråk.

Detta är en affärsuppgörelse och fullständigt normalt i spelet mellan hyresgäst och hyresvärd och livsmedelsjätten Axfood. Familjen Fullmestad är inga fattiga lanthandlare i händerna på stora elaka Stångåstaden utan garvade affärsmän som drivit en stor och lönsam matbutik i Galleria Kvarnen i Mjölby i många år. Affären slutar ju inte att ta betalt för körven under sista halvåret på nuvarande plats.

Jag har haft lite att göra med Göran Fullmestad under reporteråren och det förvånar mig att han pratade med tidningen överhuvudtaget. När Mjölbybutiken drabbades av salmonella i december 2008 lade han locket på och åkte till fjällen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom