Fortsätt till huvudinnehåll

Ingen sjöman pinkar i lovart






Ingenting får kommunpolitiker att omgående lätta på lädret som en vitmålad ångbåt. Bygdens kelgris, Boxholm II, är i akut behov av en ny ångpanna och från styrbord och babord ilar Boxholm, Tranås och Ydre till undsättning med en ännu okänd summa pengar.

Kostnaden, ja. Boxholms kommunstyrelse fattade i förra veckan beslutet att stödja projektet utan att ange några siffror. Ingen vet var slutnotan för renoveringen hamnar, men Tomas Bergman på Bergmans Mekaniska i Motala tippar 600 000 kr i dagens Corren. Det skulle innebära ett sexsiffrigt belopp för Boxholm och det är ingen liten peng. Hur mycket rederiet och Ångbåtens vänner orkar med är oklart.

Den lagkunnige skulle kunna ifrågasätta lagligheten i ett sådant beslut. Det måste strida mot den kommunala likställighetsprincipen som säger att ingen privatperson, förening eller organisation får gynnas framför någon annan.

Men risken för ett överklagande till Förvaltningsrätten är minimalt. Boxholm II är en flytande institution i bygden och saknar ovänner. Om man drar en femmilsradie med utgångspunkt från Boxholm finns väl ingen vuxen person som inte gjort en tur med Tvåan på Sommen och käkat rostbiff med potatissallad i Bendriks park.

Fartyget har varit motiv på kommunens turistbroschyrer i 40 år och kommunstyrelsens vice ordförande Johan Birath medverkar regelbundet med kåserier på sommarkvällarna. Det var en syssla han övertog från min företrädare som lokalredaktör i Boxholm, Irving Lindholm. Förra kommunalrådet Per-Arne Larsson har åtminstone tidigare varit ordförande i Rederiaktiebolaget Boxholm II.

Jag och mina kolleger på Correns Mjölbyredaktion har skrivit fler artiklar i turistbilagorna än vi orkat räkna. Än var det skeppare Hectors väderbitna nuna som blickade ner från kommandobryggan och än var det maskinisten Sjöberg som bjöd ner oss till sitt bullrande, varma lilla ”paradis” under durken.

Undertecknad är också aktieägare i bolaget och aktiebrev nr 2731 hänger ovanför skrivbordet. En ljuvlig julikväll 2002 föll fotografen Göran Billeson och jag för trycket (vitsigt va) och betalade varsin tvåhundring. Fast jag har aldrig blivit kallad till bolagsstämman.

Till sommaren 2016 stävar Tvåan åter på Sommens klara vatten. Ingen sjöman utmanar ödet och pinkar i lovart.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna