Fortsätt till huvudinnehåll

Roligare spel med kortare bana?



 
Den här spelaren har aldrig haft problem att nå green på rätt antal slag. Ibland händer det att han slår rakt också.

Vi har kommit till den årstid som bjuder på lera och löv i drivor och golfbagar längst in i förrådet. En tid för kontemplation och eftertanke.

Jag surfar runt lite planlöst hos grannklubbarnas hemsidor och hos min gamla hemmabana Vadstena GK hittar jag information om  Tee projekt 58,54, 50 och 45.

Vad är detta? Jo, ett projekt för att anpassa golfbanan till den genomsnittliga slaglängden för damer och herrar. Dags att skrota vit, gul och röd tee och ersätta den med en modernare layout. 58 står för en banlängd på 5 800 meter, 54 för 5400 meter etc. Kortare bana – roligare runda.

Vadstenas bankommitté har granskat banan hål för hål och hittat ställen där den vanliga klubbmedlemmen inte slår tillräckligt långa utslag för att nå fairway. Några av de utpekade hålen är ettan, fyran, sexan, tian, tolvan, trettonde och sextonde och de omdömena kan jag instämma i. De vill också åstadkomma en rimlig skillnad mellan herrars och damers utslag. Särskilt viktigt är det med ettan för alla klubbar vill ha en generös start på rundan. Många utslag hamnar bakom den högra mäktiga eken och så ska det letas boll. Fyran har i regel motvind. Även några korthål upplevs som långa och svåra av damerna.

I analysen har man utgått ifrån statistik från USA som säger att mannen slår 191 m och kvinnan 130 meter med drivarna. Alla spelare upplever att utslagen blir kortare och kortare med stigande ålder. Jag tillhör själv kategorin åldrande herrar så det är klart att jag är uppmärksam på initiativ i den här riktningen.

Vad vinner klubben på detta? Förhoppningarna är fler nya medlemmar, färre avhopp vid stigande ålder och fler greenfeegäster. Kanske också snabbare spel vilket poängteras i alla sammanhang numera.

Bansektionens förslag är att genomföra reformen utan att bygga nya utslagsplatser.  Man ska istället utnyttja befintliga tees på ett effektivare sätt. Jag är inte övertygad om att önskvärd skillnad går att åstadkomma på detta sätt men så är jag inte heller medlem i klubben.

Sen kan man fundera över om en kortare och enklare bana blir ointressant för den som har förmånen att slå långt och rakt. Spelet kring och på greenerna blir viktigare i tävlingssammanhang.

Hur som helst är diskussionen intressant. Vad säger Mjölbys klubbledning?

Eftersom vi är i Vadstena lägger vi in en bild på Pelle Löfstedt. Han hade hand om shopen i många år. Det minns ni.

 Har redan fått en kommentar från Mjölby GK:s ordförande Per Borthen.
Jodå klubbledningen i Mjölby är försiktigt positiva och en övergång till hektometersystemet finns i vår verksamhetsplan.
Det kommer dock inte att vara i bruk nästa säsong.
Med erfarenhet från USA driver Svenska Golfförbundet ett projekt som kallas “Tee it forward” inklusive införande av hektometersystemet.
Syftet är att kortslående gubbar, damer och juniorer skall kunna välja en kortare slinga och på så sätt göra golfen både roligare och snabbare.
Personligen önskar jag fyra utslagsplatser i framtiden, en längre bansträckning och en kortare. Men det är många viljor i en golfklubb.
Den som lever får se!
Per Borthen
Ordförande Mjölby GK

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.