Fortsätt till huvudinnehåll

Roligare spel med kortare bana?



 
Den här spelaren har aldrig haft problem att nå green på rätt antal slag. Ibland händer det att han slår rakt också.

Vi har kommit till den årstid som bjuder på lera och löv i drivor och golfbagar längst in i förrådet. En tid för kontemplation och eftertanke.

Jag surfar runt lite planlöst hos grannklubbarnas hemsidor och hos min gamla hemmabana Vadstena GK hittar jag information om  Tee projekt 58,54, 50 och 45.

Vad är detta? Jo, ett projekt för att anpassa golfbanan till den genomsnittliga slaglängden för damer och herrar. Dags att skrota vit, gul och röd tee och ersätta den med en modernare layout. 58 står för en banlängd på 5 800 meter, 54 för 5400 meter etc. Kortare bana – roligare runda.

Vadstenas bankommitté har granskat banan hål för hål och hittat ställen där den vanliga klubbmedlemmen inte slår tillräckligt långa utslag för att nå fairway. Några av de utpekade hålen är ettan, fyran, sexan, tian, tolvan, trettonde och sextonde och de omdömena kan jag instämma i. De vill också åstadkomma en rimlig skillnad mellan herrars och damers utslag. Särskilt viktigt är det med ettan för alla klubbar vill ha en generös start på rundan. Många utslag hamnar bakom den högra mäktiga eken och så ska det letas boll. Fyran har i regel motvind. Även några korthål upplevs som långa och svåra av damerna.

I analysen har man utgått ifrån statistik från USA som säger att mannen slår 191 m och kvinnan 130 meter med drivarna. Alla spelare upplever att utslagen blir kortare och kortare med stigande ålder. Jag tillhör själv kategorin åldrande herrar så det är klart att jag är uppmärksam på initiativ i den här riktningen.

Vad vinner klubben på detta? Förhoppningarna är fler nya medlemmar, färre avhopp vid stigande ålder och fler greenfeegäster. Kanske också snabbare spel vilket poängteras i alla sammanhang numera.

Bansektionens förslag är att genomföra reformen utan att bygga nya utslagsplatser.  Man ska istället utnyttja befintliga tees på ett effektivare sätt. Jag är inte övertygad om att önskvärd skillnad går att åstadkomma på detta sätt men så är jag inte heller medlem i klubben.

Sen kan man fundera över om en kortare och enklare bana blir ointressant för den som har förmånen att slå långt och rakt. Spelet kring och på greenerna blir viktigare i tävlingssammanhang.

Hur som helst är diskussionen intressant. Vad säger Mjölbys klubbledning?

Eftersom vi är i Vadstena lägger vi in en bild på Pelle Löfstedt. Han hade hand om shopen i många år. Det minns ni.

 Har redan fått en kommentar från Mjölby GK:s ordförande Per Borthen.
Jodå klubbledningen i Mjölby är försiktigt positiva och en övergång till hektometersystemet finns i vår verksamhetsplan.
Det kommer dock inte att vara i bruk nästa säsong.
Med erfarenhet från USA driver Svenska Golfförbundet ett projekt som kallas “Tee it forward” inklusive införande av hektometersystemet.
Syftet är att kortslående gubbar, damer och juniorer skall kunna välja en kortare slinga och på så sätt göra golfen både roligare och snabbare.
Personligen önskar jag fyra utslagsplatser i framtiden, en längre bansträckning och en kortare. Men det är många viljor i en golfklubb.
Den som lever får se!
Per Borthen
Ordförande Mjölby GK

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom