Fortsätt till huvudinnehåll

Kalla, små hallar ger frusna små ballar

Så här ser en kalsonghall ut.


Det ante mig att Per Bergsten ”devalveringskrönika” i Corren i lördags inte fick stå oemotsagd. Conny Vallon och Sten-Åke Lövdahl (ordförande) i Mjölby HC svarar med en debattartikel i tisdagens Corren.

Vallon och Lövdahl målar upp en bild där alla i den östgötska hockeyn är beroende av varandra. Högst upp i näringskedjan tronar förstås LHC, därefter i fallande skala Vita Hästen, Mjölby, HC Wettern, MAIF, Skärblacka, LHF och Black River Sharks. Det är i miljöer som Mjölbys som talanger upptäcks, formas och fostras för att kanske, kanske utvecklas till elitspelare.

De påpekar också att LCH inte är det självklara favoritlaget i Östergötland utanför residensstaden. Öster om Norsholm finns säkert inte mer än en handfull LHC-fans och i sydvästra länsdelen finns lika många som håller på HV 71. Det är inte som i Småland där alla håller på HV 71.

LCH-ledningen är nog medvetna om sitt ansvar som länets ledande lag och generösa nog att låta hockeykonfekten regna över bygda i form av några försäsongsmatcher i kalla, små hallar.

Vallon och Lövdahl kritiserar också Corrensporten för att inta en elitistisk och LHC- centrerad position där övriga lag i utgivningsområdet nonchaleras eller glöms bort. Den här kritiken har jag hört många gånger tidigare, inte minst från fotbollslagen Mjölby AI och Mjölby Södra. Det ligger en del i detta men att kalla Per Bergstens lördagsartikel för ”ett hån mot den ideella idrottsrörelsen” är väl ändå att överdriva sakens betydelse.

Idén att dela ut ett par långkalsonger till Per Bergsten vid nästa besök i Mjölby ishall är kul. Och skulle Per mot förmodan inte hålla värmen ändå kan han alltid jogga till och från parkeringsplatsen.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna