Underbara inkonsekventa Mjölby kommun. Tre unga män har fått Tekniska kontorets uppdrag att dekorera gångtunneln under Kungsvägen vid Dackeplan. Du kan beskåda resultatet idag. Det rör sig om grafitti men målarna vill inte använda det ordet för det associerar till klotter läser jag i lördagens Corren.
Frågan har diskuterats tidigare. 2003 tog ett par unga män kontakt med dåvarande kommunalrådet Jörgen Oskarsson och föreslog ett legalt klotterplank i Mjölby – det kallas free walll på deras språk – med förebild i Norrköping .
Tillåt mig att citera min egen artikel i Corren 2003-01-07.
-- Jag har träffat ett par av killarna och det är ingen tvekan om att de är seriösa representanter för grafittikonsten. Men var går gränsen mellan grafitti och förfulande klotter? Jag är rädd att detta kan inspirera till ännu mer klotter på stan, säger Jörgen Oskarsson.
-- Jag har hört mig för om de här killarna skulle vara intresserade av en lokal inomhus, men det har inte fallit i så god jord. Det ligger kanske i sakens natur att man vill visa upp sina färdigheter utomhus.
-- Sedan tror jag inte att grafitti är lika uppskattat hos den breda allmänheten som hos de killar jag diskuterat med.
Oskarsson gjorde inte vågen direkt men var beredd att föra informella diskussioner med sina gruppledarkolleger i kommunstyrelsen. Som jag minns blev resultatet av dessa diskussioner ett avslag.
Men nu har kommunen ändrat sig. För vad är denna tunnel om inte ett rejält tilltaget klotterplank?
Tunneln är omskriven i Corren långt tidigare. På 1980-talet förekom flera dödsolyckor på denna plats. Flera boende på närbelägna Kungshögahemmet föll offer för bilismen när de korsade Kungsvägen. Olyckorna förbryllade kommunens styrande och diskuterades vid ett sammanträde i kommunfullmäktige. Sikten är god på raksträckan och varför föredrog man att korsa vägen istället för att använda tunneln? Någon ledamot trodde att alla ljus i korsningen Kungsvägen-Smålandsgatan bländade bilisterna som kom västerifrån. En annan var irriterad. Kommunen hade gjort precis som Vägverkets föreslagit men ända inträffade dessa svåra olyckor? Svaret blev att ingen gamling orkade/ville klättra i dessa branta trappor och var rädda för våld.
Kommunen gav upp och byggde ett signalreglerat övergångsställe och olyckorna upphörde. Medborgarna beter sig inte alltid så rationellt som kommunen önskar.
Och nu har tunneln blivit en free wall. Är målningarna vackra? Tja, inte vet jag. Gå dit och se efter själv.
Efter ett besök på platsen där jag sett avspärrningarna, skräpet och ogräset som vuxit genom betongen slås jag av en konspiratorisk tanke: har Tekniska kontoret hänvisat killarna till en tunnel som få använder?
Kommentarer
Skicka en kommentar