Den 31 augusti 1969 invigdes Mantorp Park. Jag gjorde lumpen på KA 1 i Vaxholm och läste om premiärtävlingen i DN. Publiksuccé och vinnaren av standardvagnsklassen var min kompis Key Thun från Vadstena.
Sedan dess har åren rullat på och tävlingarna avlöst varandra. Omskrivna Reine & Ronnie-dueller i Formel 3 och Formel 2 och framförallt publikdragande dragracingtävlingar på 80-talet där sportens berusade svans gjorde livet surt för såväl Mantorps- som Mjölbyborna utanför banan. Bara en Formel 1-tävling har saknats. Ortens föreningar som Mantorps IF, Västra Hargs IF, Mantorps handboll och andra har fått välförtjänta tillskott i kassan genom att agera parkeringsvakter, städa, sköta campingen etc.
Mantorp har fördelen att vara den bana som ligger närmast Stockholmsområdet och fungerat som dess hemmabana. Ett par timmar på motorvägen är bara uppvärmning för dessa fartkanoner. Förvisso har inte allt varit positivt. Grannar har klagat på bullret och Länsstyrelsen har successivt skärpt bullerföreskrifterna under årens lopp.
Idag 42 år senare handlar rubrikerna om något helt annat än fighter in på mållinjen och dramatiska avåkningar. Ägaren, Mantorp Park Events AB, har svårt att göra rätt för sig och kön av leverantörer som ansöker om betalningsförelägganden blir allt längre. Ett axplock ur Justitia vecka 28: STTC har krav på 353 750 kr, Strålsnäs Schakt AB 12 475 kr, BMW Financial Services 15 421 kr etc. Att senaste vd:n Torbjörn Ekstrand bara satt drygt ett år är inte förtroendeingivande. Nästa år får Mantorp inte arrangera STCC-finalen och EM i dragracing. I den senare sporten har Mantorp fått konkurrens av en nyligen invigd bana i Tierp i Uppland. Frågan är om anläggningen sjunger sin svanesång.
När Ekstrand intervjuas i Corren (28/7) är det inte motorsporten som sitter i framsätet. Ekstrand spekulerar i att läget vid E 4 är perfekt för kommersiella intressen med möjlighet att bygga hotell, mässhall och företagsby. Framtiden får avgöra hur realistiska dessa planer är. Hotellplaner har funnits för mark på andra sidan motorvägen men de har avskrivits.
Motorsport är dyrt och branschen svåröverskådlig med dess blandning av affärsmän, idealister och amatörer. Se bara på Piraterna som ligger i toppen av elitserien men regelbundet skickar tiggarbrev till Motala kommun. Att någon rysk oljemiljardär likt Antonov kommer in och svingar sitt magiska trollspö över Mantorp och löser alla ekonomiska problem är inte troligt.
Vad händer om banans ägare går i konkurs? Tanken på en asfaltöken mitt på slätten där tistlar och maskrosor tar överhanden är inte tilltalande. Eller lurar någon fet gädda i vassen och väntar på en konkurs för att sedan köpa banan för en spottstyver och starta om på nytt? Konstigare saker har hänt.
Kommentarer
Skicka en kommentar