Dr
Åsas
och hennes sambos fastighetsaffärer är som klippt och skurna för
kvällstidningarna. En ung, snygg läkare med grundmurad kändisstatus och hennes
samröre med en eventuellt kriminell person kittlar läsarna och säljer
lösnummer. Och att den brunna villan tillhörde dåtidens superkändis Harry
Schein gör inte saken sämre ur lösnummersynpunkt.
(Jag vill i detta sammanhang påpeka att sambon är
häktad för misstanke om grov mordbrand och inte
dömd. Men att han på skärtorsdagen omhäktades för andra gången är inte till
hans fördel).
När
Åsa Wihlbeck för första gången kommenterade
misstankarna i Aftonbladet, sannolikt efter påtryckningar, var hennes linje att
hennes sambo saknade motiv för mordbrand. Varför bränna ner ett hus som man
snart har tillträde till?
Sedan dess har det kommit fram att Danderyds
kommun nekat hennes sambo bygglov men om detta är en försvårande omständighet
undandrar sig min bedömning.
Varför
ska
en högt utbildad person med statusyrke och hög lön ta sådana risker, framhöll
hon också. Tja, han är väl i så fall inte den första höjdare som navigerat fel
i jakten på snabba pengar.
Åsa Wihlbeck har också intervjuats i
branschtidningen Resumé. Hon konstaterar att oavsett utgången av denna rättsaffär
är hennes varumärke förstört. Varumärke? Att vara läkare är alltså inte
tillräckligt för Åsa Wihlbeck utan bara en del av ett inarbetat varumärke. Det
säger väl en del om vilket genomslag TV har i vårt dagliga liv.
Om
man ska fullfölja resonemanget så är det väl
kvällstidningarna som byggt upp doktorns varumärke. Massmedia bygger upp och
river ner.
Kommentarer
Skicka en kommentar