Fortsätt till huvudinnehåll

Platsen för ett ideologiskt reningsbad?


Ni har väl inte missat debatten om Lundbybadet mellan socialdemokraterna och alliansen? Efter några års drift med Medley vid rodret vill socialdemokraterna återta driften i kommunal regi som det såg ut vid starten 2002. Medley får inte den önskvärda avtalsförlängningen.

Socialdemokraterna har genom fritids- och kulturnämndens ordförande Göran Westerberg drivit tesen att Medley kom till dukat bord och slöt ett mycket fördelaktigt avtal med kommunen som då leddes av alliansen. Medley fick t o m ett nettotillskott av kommunen för att driva badet.

Alliansen genom folkpartiets Carina Johansson hävdar å sin sida att Medley gjort ett utomordentligt jobb, haft längre öppettider och högre aktivitet vilket kommit alla besökare till del. Carina Johansson anser inte att Medley haft ett onormalt gynnsamt arrendeavtal.

För en utomstående är det omöjligt att avgöra vem som har rätt eller fel efter att ha läst nyhetsartiklar och debattinlägg. Hur man läser och tolkar avtalets ekonomiska del beror på vilka ideologiskt färgade glasögon man bär. Som det ser ut nu upphör Medleys drift vid halvårsskiftet 2013.

Lundbybadet har varit omdiskuterat sedan dess tillblivelse för cirka tio år sedan. Socialdemokraterna och vänstern vann fullmäktigevoteringen sedan de fått med sig kristdemokraterna. Övriga tre borgerliga partier var emot. Alliansen tog chansen att lägga ut badet på entreprenad efter valvinsten 2006.

Bara en reflektion i sammanhanget. Vifolkagården i Mantorp har sedan 2002 drivits av privata utförare. Inga röster inom S har höjts för att återta driften i kommunal regi. Kanske det beror på att beslutet om privat utförare togs när S satt vid makten (Jörgen Oskarssons tid) under mandatperioden 2002-2006?

En lönsam affär?

Gjorde ett försök att kontrollera ekonomin för Medley Lundbybadet AB hos 121.nu men bolaget redovisar inget separat boklut för just den anläggningen. Medley som driver simhallar på flera håll i landet har en omsättning på 222 miljoner kr och en vinst på 13 miljoner. Vinstmarginalen är 5,7 procent, kassalikviditeten 83 procent och soliditeten 0,39 procent.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna