I
juni
har jag varit körkortsinnehavare i 45 år och bilägare nästan lika många. Den
första VW-bubblan köptes med farsans hjälp och sedan har följt Fiat 128, VW
Golf, Saab 900, 2 x Opel Kadett, Suzuki och Toyota. Men det är inte om fel
eller förtjänster hos dessa bilmärken dagens kria ska handla om utan hur
verkstäderna förändrats när det gäller service och bemötande.
Borta är den tid när man tvingades konversera med en
verkstadsägarröv medan dess ägare stod på näsan i motorrummet. Den situationen
var i varje fall inte jag komfortabel med och bäddade för missförstånd.
Höjdpunkten
i mina relationer med bilverkstäder var när Correns motorredaktör Gunnar
Gabrielsson använde min bil för ett test med hjälp av Motormännens verkstad i
Linköping för cirka 15 år sedan. Min Opel hamnade hos en verkstad på
Vadstenavägen i Motala, specialiserad på Saab och Opel. M:s verkstad gick
igenom bilen före och efter verkstadsbesöket för att kontrollera att
fakturerade jobb verkligen utförts. Det var inte mycket som var gjort enligt
regelboken. Det handlade om slarv och regelrätt fusk på ett häpnadsväckande
sätt.
När Gabbe konfronterade verkstadschefen med
resultatet var stämningen minst sagt besvärad. Någon trovärdig förklaring
lämnades inte. Om jag minns rätt var det samma nedslående resultat på övriga
verkstäder i Linköping och Mjölby. Snacka om att ertappas med byxorna vid
fotknölarna. Sådan fräck och uppkäftig konsumentjournalistik förekommer tyvärr
inte idag.
Jag
tror
att det är bättre idag. Numera är det samtal i lugn och ro ansikte mot ansikte
bakom ett skrivbord och tydliga genomgångar vad som är utfört och varför. Jag vet inte hur många skriftliga
eller muntliga enkäter om bemötande och kvalitet jag svarat på när det gäller
de två senaste bilarna. Med världens största riskokare tror jag att jag hittat
rätt efter 44 år och jag har gett Askling Bil toppbetyg eller nästintill varje
gång. Den inställningen till leverantörer av varor eller tjänster är annars
inte vanlig från min sida. Bilverkstäderna har möjligen insett det kommersiella
värdet av nöjda kunder som återkommer.
När jag läser igenom det senare inser jag att det
låter nästan lite fjäskigt. Kanske beror min toleranta inställning till
branschen att vår ekonomi blivit bättre med åren, men bilkostnaderna är
fortfarande en väsentlig del av hushållsbudgeten.
Kommentarer
Skicka en kommentar