Fortsätt till huvudinnehåll

Med byxorna vid fotknölarna



I juni har jag varit körkortsinnehavare i 45 år och bilägare nästan lika många. Den första VW-bubblan köptes med farsans hjälp och sedan har följt Fiat 128, VW Golf, Saab 900, 2 x Opel Kadett, Suzuki och Toyota. Men det är inte om fel eller förtjänster hos dessa bilmärken dagens kria ska handla om utan hur verkstäderna förändrats när det gäller service och bemötande.

Borta är den tid när man tvingades konversera med en verkstadsägarröv medan dess ägare stod på näsan i motorrummet. Den situationen var i varje fall inte jag komfortabel med och bäddade för missförstånd.

Höjdpunkten i mina relationer med bilverkstäder var när Correns motorredaktör Gunnar Gabrielsson använde min bil för ett test med hjälp av Motormännens verkstad i Linköping för cirka 15 år sedan. Min Opel hamnade hos en verkstad på Vadstenavägen i Motala, specialiserad på Saab och Opel. M:s verkstad gick igenom bilen före och efter verkstadsbesöket för att kontrollera att fakturerade jobb verkligen utförts. Det var inte mycket som var gjort enligt regelboken. Det handlade om slarv och regelrätt fusk på ett häpnadsväckande sätt.

När Gabbe konfronterade verkstadschefen med resultatet var stämningen minst sagt besvärad. Någon trovärdig förklaring lämnades inte. Om jag minns rätt var det samma nedslående resultat på övriga verkstäder i Linköping och Mjölby. Snacka om att ertappas med byxorna vid fotknölarna. Sådan fräck och uppkäftig konsumentjournalistik förekommer tyvärr inte idag.

Jag tror att det är bättre idag. Numera är det samtal i lugn och ro ansikte mot ansikte bakom ett skrivbord och tydliga genomgångar vad som är utfört  och varför. Jag vet inte hur många skriftliga eller muntliga enkäter om bemötande och kvalitet jag svarat på när det gäller de två senaste bilarna. Med världens största riskokare tror jag att jag hittat rätt efter 44 år och jag har gett Askling Bil toppbetyg eller nästintill varje gång. Den inställningen till leverantörer av varor eller tjänster är annars inte vanlig från min sida. Bilverkstäderna har möjligen insett det kommersiella värdet av nöjda kunder som återkommer.

När jag läser igenom det senare inser jag att det låter nästan lite fjäskigt. Kanske beror min toleranta inställning till branschen att vår ekonomi blivit bättre med åren, men bilkostnaderna är fortfarande en väsentlig del av hushållsbudgeten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Väderstads tränare har aldrig sett damfotboll"

De okända miljardärerna på slätten

Ett smörgåsbord av fotbollsspelare