Fortsätt till huvudinnehåll

Perspektiv på Piraterna



Foto: MIA KARLSVÄRD



Stort grattis till Piraterna! Två guld och ett silver på tre år är mycket starkt. Ingen tvekan om det. Man kan ha kritiska synpunkter på sporten; risken för allvarliga skador, systemet som tillåter att förare tillhör lag i Sverige, Polen och England och de alltid närvarande riskerna för ekonomisk kollaps.

Jag tillhör inte dem som kritiserar lagen för att endast innehålla utländska legosoldater som kör där ersättningen är störst, för så ser det ut i all elitidrott idag.

Speedway är spännande och roligt och gör sig utmärkt i TV. Det räcker gott för mig. Underhållningsvärdet är stort. Speedway är gladiatorspel och rock´n roll

När Stefan Andersson intervjuades efter trettonde heatet i onsdags kväll tackade han förarna, styrelsen och banpersonalen. Han kunde gott lagt till Motala kommuns skattebetalare också för det är väl Motala kommuns generösa lån för några år sedan som lade grunden till detta effektiva lagbygge?

Motala har under senaste åren haft IFK-bandyn, duktiga simmare som Anders och Pelle Holmertz, triathleter i svensk elitklass liksom cyklister och jolleseglare. Men pricken över i saknas. Vart har fotbollen och MAIF tagit vägen i denna idrottens näringskedja? Har de svartvita förlorat sin förut så självklara status som Nr 1? Visst gläds man över att MAIF är på väg att vinna div II men vad det motsvarar det i det gamla seriesystemet? Div III eller div IV? Vi är snart 60 år från storhetstiden på 50-talet.

Hur kommer det sig att Piraternas matcher lockar 4 000 – 6 000 åskådare medan MAIF får nöja sig med tiondelen? Det goda exemplet Piraterna visar att sponsorkraften finns i kommunen. Där publiken samlas i stor mängd finns också massmedierna vilka lockar till sig sponsorpengar. Den dynamiken ska inte underskattas i professionell idrott.

Vågar man drömma om 6 000 åskådare på en ombyggd Idrottspark eller förblir det en utopi? Vem eller vilka orkar spänna bågen för att återge MAIF dess rätta plats i solen?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom