Fortsätt till huvudinnehåll

Säg mig vilka kläder du bär




Vilken väljer jag idag?

Citat ur Svensk Golf nr 8: ”Vi roar oss med att identifiera de sociala koder som tycks gälla för ett liv på sjön, väl medvetna om vi själva är lika iakttagna när vi utövar vår egen favorithobby”.

Reportern Tobias Bergman gör denna reflektion under en reportageresa till golfbanorna runt Vättern. Bergman har naturligtvis rätt när han kollar slussarna på Göta kanals västgötasida.

Säg mig vilka kläder du bär så vet jag vad du sysslar med på fritiden. Attributen hänger gärna med i vardagslivet också.

De rutiga golfbyxorna är en myt, då är jeans och chinos desto vanligare. Men en reklammössa med väl tilltagen skärm och en pikétröja från Lyle & Scott eller Peak är desto vanligare. När sydvästen sveper fram på fairway åker en regnjacka från Abacus på eller en kortärmad vindjacka från Footjoy. Inhandlas med fördel under tidig höst för då är reorna igång. Golfare är tämligen ensamma om tvåfärgade skor.

Båtfolket skiljer ut sig genom att vara mer påklädda än övriga medborgare i hamnen. Seglarskor (Dockland) på fötterna, Helly Hansen eller Sebago på överkroppen och under en rejäl tröja med polokrage. Mössorna är förstås marinblå. Däremot ser man inte längre vegamössor och färgglada scarves. Sådant hörde 60-talet, Stockholms skärgård och groggar på akterdäck till.

Jägare bär mörkgröna jackor och byxor eller så är de kamouflagemönstrade. Rejäl keps eller hatt i samma inspirerande färg. Har aldrig begripit varför för djuren är väl färgblinda?

Hur är det med mina yrkesvänner då? För ett antal år sedan var jeanskostym det vanligaste och fotograferna kompletterade gärna med en ljus väst med många fickor. I den senare fanns liksom ett patronbälte längst ner där Tri-X-rullarna var placerade. Jeanskavajen har på senare år fått ge vika för svarta t-shirts under en svart kavaj. Här kan man ana en påverkan från reklamfolket. Ännu längre tillbaka rådde en annan klädkod bland skrivande journalister. När min förste chefredaktör lämnade Östgöta-Bladet i Vadstena för jobb på radion i Falun 1969 bar han en smalspårig manchesterkostym i brunt. Vilken trendnisse fnissade vi med viss förtjusning.

Om man som jag tillbringat ett antal år i kommunala korridor skiljer sig ett antal tjänstemän ut sig från de övriga. När en person med gröna Fjällrävenbyxor, en höghalsad olle och väderbiten uppsyn närmar sig vet man att han/hon hör hemma på miljökontoret.

Hästfolket är lite svårare att placera. Sådana där tjusiga kavajer och kreationer som används vid dressyrtävlingar ser jag sällan men unga flickor bär gärna smala, åtsittande byxor och någon sorts halvhöga kängor. Märke okänt.

Den kanske vanligaste rasen denna sommar är altanbyggarna. Lätt igenkännliga med ett verktygsbälte över jeansen samt en rejäl prilla under överläppen. Men låt inte lura er. Bakom denna bedrägliga outfit döljer sig ingenjörer, försäljare, butiksanställda, kontorister, fastighetsmäklare, direktörer och annat löst folk. Snickarbyxor finns på Ullared också för de riktigt små hantverkarna, de som inte börjat med snus ännu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom