Anna
Joelsson Söfting är en av Svensk Golfs många intressanta bloggare. Hon är klubbchef på Albatross i
Göteborg och har företagsledarens perspektiv på saker och ting men är inte
desto mindre intressant. I senaste inlägget resonerar hon kring företagsgolfen
som har högsäsong så här i inledningen av hösten.
Få företeelser inom golfen väcker så mycket känslor
som företagsgolfen. Många medlemmar har negativa synpunkter på företagsgolfen
trots att hennes klubb har tre banor att välja på så ingen behöver avstå från
en runda. ”Det är alltid företagsgolf” får hon och hennes medarbetare höra
trots att endast tre procent av säsongens tider upplåts för företagsgolf.
Visst
finns det mer jobb förknippat med företagsgolf men fördelarna
överväger, tycker hon. Klubben får tillfälle att visa anläggningen för spelare
som aldrig besökt den tidigare, företaget får möjlighet att vårda sina
relationer med kunder och leverantörer och klubben får naturligtvis in en
hyresinkomst vilket indirekt påverkar årsavgiftens storlek. Ändå har
klubbledningen på Göteborgsklubben svårt att få förståelse för företagsgolfen.
Förr i tiden spelade jag rätt mycket företagsgolf,
både på hemmabanan och andra. Som spelare blir man mycket väl omhändertagen;
ett startkit, dryck och förfriskningar efter nian, buffé efteråt och ett
överdådigt prisbord som inte alltid står i proportion till prestationerna på
banan.
Men
det fanns något som irriterade mig oerhört. Golf blir gärna
en prestigesport speciellt för medelålders män som inte har tillfälle att spela
särskilt ofta. Kommer ihåg en tävling i Motala där en nollåtta var inne och
vände i skogen flera gånger men aldrig hade mer än bogey. Hans markör var en
nybörjare och sa ingenting och jag drog mig för att säga till på skarpen
eftersom man då riskerar att förstöra stämningen i bollen. Till slut sa jag
ifrån och det gick bra under fortsättningen av spelet.
Tyvärr har jag upplevt alltför många liknande
incidenter för att påstå att det var en tillfällighet.
Är
det bra eller dåligt med företagsgolf? Svårt att lämna ett generellt
svar men för klubbstyrelsens väger extrainkomsten tungt. Situationen
kompliceras av att företaget ofta är en av klubbens sponsorer. Men i Albatross
fall bör det inte vara något problem eftersom klubben disponerar över tre
banor.
En annan iakttagelse jag gjort under åren.
Företagsgolfen kan användas som en konjunkturmätare. När det är dåliga tider är
det fåtaliga arrangemang på klubbarna.
Kommentarer
Skicka en kommentar