Fortsätt till huvudinnehåll

Vem gillar företagsgolf?




Anna Joelsson Söfting är en av Svensk Golfs många intressanta bloggare. Hon är klubbchef på Albatross i Göteborg och har företagsledarens perspektiv på saker och ting men är inte desto mindre intressant. I senaste inlägget resonerar hon kring företagsgolfen som har högsäsong så här i inledningen av hösten.

Få företeelser inom golfen väcker så mycket känslor som företagsgolfen. Många medlemmar har negativa synpunkter på företagsgolfen trots att hennes klubb har tre banor att välja på så ingen behöver avstå från en runda. ”Det är alltid företagsgolf” får hon och hennes medarbetare höra trots att endast tre procent av säsongens tider upplåts för företagsgolf.

Visst finns det mer jobb förknippat med företagsgolf men fördelarna överväger, tycker hon. Klubben får tillfälle att visa anläggningen för spelare som aldrig besökt den tidigare, företaget får möjlighet att vårda sina relationer med kunder och leverantörer och klubben får naturligtvis in en hyresinkomst vilket indirekt påverkar årsavgiftens storlek. Ändå har klubbledningen på Göteborgsklubben svårt att få förståelse för företagsgolfen.

Förr i tiden spelade jag rätt mycket företagsgolf, både på hemmabanan och andra. Som spelare blir man mycket väl omhändertagen; ett startkit, dryck och förfriskningar efter nian, buffé efteråt och ett överdådigt prisbord som inte alltid står i proportion till prestationerna på banan.

Men det fanns något som irriterade mig oerhört. Golf blir gärna en prestigesport speciellt för medelålders män som inte har tillfälle att spela särskilt ofta. Kommer ihåg en tävling i Motala där en nollåtta var inne och vände i skogen flera gånger men aldrig hade mer än bogey. Hans markör var en nybörjare och sa ingenting och jag drog mig för att säga till på skarpen eftersom man då riskerar att förstöra stämningen i bollen. Till slut sa jag ifrån och det gick bra under fortsättningen av spelet.

Tyvärr har jag upplevt alltför många liknande incidenter för att påstå att det var en tillfällighet.

Är det bra eller dåligt med företagsgolf? Svårt att lämna ett generellt svar men för klubbstyrelsens väger extrainkomsten tungt. Situationen kompliceras av att företaget ofta är en av klubbens sponsorer. Men i Albatross fall bör det inte vara något problem eftersom klubben disponerar över tre banor.

En annan iakttagelse jag gjort under åren. Företagsgolfen kan användas som en konjunkturmätare. När det är dåliga tider är det fåtaliga arrangemang på klubbarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom