Svenska
Hockeyligans förslag till åtgärder för att stärka
ligans konkurrenskraft slog verkligen ner som en bomb i Hockey-Sverige.
Sportjournalister, supporterklubbar och vanliga fans har fördömt förslagen
liksom klubbarna närmast under toppskiktet och som vanligt när det diskuteras
hockey är tonläget högt. Särskilt förslaget att ge Djurgården och Malmö
fribiljetter har retat upp många. De lagen har inte många supportrar utanför
hemstäderna.
För att höra SHL:s syn på läget surfade jag in på
organisationens hemsida och läser ett dokument fyllt med
sportklyschor och företagsekonomiska floskler. De senare argumenten överväger.
Jag misstänker att detta är ett första steg till en stängd liga med storebror
på andra sidan Atlanten som förebild.
De
framhåller att lagen i högsta ligan inte är några föreningar
längre utan företag med ansvar för flera sorters arbetstagare. Den
genomsnittliga omsättningen bland SHL-lagen är 120 miljoner kr.
Det senare säger något om föreningarnas självbild.
De ser sig som tunga spelare i näringsliv och finansmarknad.
Men 120 miljoner i
omsättning, vad är det? Det är ungefär lika mycket som den lokala ICA-handlaren
i Mjölby omsätter och dessutom gör ICA:s ägare en hyfsad vinst. LHC:s,
Färjestads eller HV:s betydelse för den lokala arbetsmarknaden i respektive län
ska inte överskattas.
Överhuvudtaget
är
sportjournalistikens fascination för elitlagens ekonomi förbluffande. NT:s
läsare är bättre informerade om IFK Norrköpings ekonomi än om Holmens och
Correns läsare vet mer LHC:s än Saabkoncernen.
Sen har jag svårt att förstå att både Svenska
Ishockeyförbundet och SHL administrerar hockeyn. Blir det inte tårta på tårta?
Dubbel byråkrati leder sällan till något gott.
Hur
som helst har SHL hamnat i ett opinionsmässigt underläge på
grund av att någon läckt till Expressen. (Finns det en visselblåsare
i SHL?) Organisationen verkar inte ha haft någon beredskap för en medieläcka
utan togs på sängen.
Kommentarer
Skicka en kommentar