Fortsätt till huvudinnehåll

Vi sammanfattar 2013



Visst är den vacker

 
Det var vid den här tiden på året som man kunde få uppdraget att skriva en lokal årskrönika. Tunga tidningslägg bars upp från källaren. Ett ganska tidsödande men trivsamt jobb med möjligheter till reflektioner och eftertanke. Ganska uppmuntrande också för det visade sig att det hände mera än vad man i regel mindes och man tvingades sovra i materialet för att få plats i det tilldelade utrymmet.

Därför gör jag ett försök att sammanfatta 2013 i mitt inskränkta perspektiv. Jag börjar med det roligaste. Äntligen stod Motalabron över Skepparpinan klar och invigningen med kungen på plats blev en festlig tillställning trots den pinande blåsten. För någon vecka sedan kom ett besked att den tunga trafiken på Storgatan minskat med 60 procent och den totala med 30 procent vilket bevisar att brobygget gett avsedd effekt. Tyvärr har det visat sig att området mellan Storgatan och Herrgårdsgatan (Ostdalen) fått mer personbilstrafik. Stängningen av Norra Herrgårdsgatans utfart mot Storgatan anges som boven i dramat. Sådana erfarenheter har man också gjort på andra håll när genomgripande åtgärder genomförts. Antalet bilar minskar inte utan söker sig andra vägar. Hoppas man hittar en godtagbar lösning.

För Mjölbys del kunde 2013 varit roligare. Turerna kring mögelskolan Östergården tog ibland farsartade former och inget hände med grushögen på Magasinsgatan och kvarteret Lärdomsljuset är fortfarande obebyggt. Tråkigt för Mjölbys centrala delar är inte berömt för sin skönhet och de här hålen förfular ytterligare. Biogasprojektet gick också i stöpet.

Skattehöjningen med 95 öre, landets näst högsta, orsakar inga glädjeyttringar. När kommunalrådet Cecilia Vilhelmsson uttalade sig för TT i förra veckan sa hon att förvånansvärt få invånare klagat. Tror jag det. Cecilia Vilhelmsson visar sig sällan offentligt utan nöter korridorerna i Stadshuset. Hon borde kliva fram, visa vägen med hela handen och ingjuta Mjölbyborna framtidstro och hopp. Debatt och opinionsbildning är väl en politikers livsluft?

I Boxholm fick Per-Arne Larsson kröna sin karriär med invigningen av den nya tågverkstaden vid sågen. Det är sällan som en politiker får en omedelbar respons på en konkret idé. Om någon vecka lämnar Per-Arne sitt uppdrag. Förhoppningsvis med snuggan i gott förvar.
Inte fullt så vacker.
Trätorna kring vindkraften fortsätter i Ödeshög. Den största nyheten var väl att Magnus Oscarsson är förstanamnet på kds riksdagslista och har en god chans att bli vald om hans parti klarar fyraprocentsspärren. Ska bli intressant att se vem partiet skakar fram som ersättare till Oscarsson. För att inneha en ledande post i den turbulenta Ödeshögspolitiken krävs matjord i fickorna och nerver av stål.

I Vadstena diskuteras det livligt om Asylenparken ska bebyggas med punkthus. Politikerna är ense men motståndarna är en röststark grupp och har t o m mobiliserat hjälp från Italien. Den italienska inblandningen anser jag vara förmäten. Vad skulle Roms borgmästare säga om en grupp Vadstenbor hade synpunkter på skötseln av Spanska trappan? 60-40 är mitt odds för att det blir en bebyggelse trots allt.

På Linköpings stadshus gjordes high-five i veckan. Inte för att Paul Lindvall druckit grogg med självaste Fredrik Lundberg utan Saabs försäljning av Gripen till Brasilien. Man kan diskutera om det är ett moraliskt dilemma med ett företag som tillverkar krigsmateriel men det som är bra för Saab är bra för Linköping. Och det som är bra för Linköping är bra för Mjölby, Motala, Boxholm, Vadstena och Ödeshög. Linköpings betydelse som draglok för övriga Östergötland ska inte underskattas.

Idrotten då. Ja, jag tänker väl inte uppehålla mig vid LHC för det gör Corren mer än väl. Norrköping och Åtvidaberg gjorde två godkända säsonger men inte mer. Mjölby HC sladdar i div I E och får kanske svårt att undgå degradering. Den lokala fotbollen står och stampar medan MAIF som vanligt pendlar mellan div I och div II. Ett lysande undantag är Piraterna med två guld på de tre senaste säsongerna. Måste kännas skönt att tvåla till Vargarna gång på gång. 

Det vackraste i Mjölby.

Golfen har en stor plats i mitt hjärta vilket knappast undgått någon. Säsongen inleddes med problem på grund av vårvinterns frystorka men banorna blev allt bättre ju längre säsongen led tack vare det fina sommarvädret. Mjölby GK firade 30 år i en positiv anda och utsågs av Östergötlands Golfförbund till årets golfklubb. Det var främst klubbens miljöcertifiering som tilltalade förbundet. Medlemsutvecklingen är positiv.

På höstkanten gjorde jag några besök på Vadstena GK tillsammans med goda kamrater som återupptagit golfen. Det är alltid kul att komma till Vadstena där jag lärde mig spela för 40 år sedan. Klubben och banan har gjort stora framsteg sedan början av 70-talet. Ombergs GK arrangerade sin första proffstävling i september och det var en stor glädje att se Mjölbyfödde Gustav Adell defilera hem segern och 20 000 kr.

Det var det hele. För denna gång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna