Fortsätt till huvudinnehåll

(M)aktspel i Kråkvinkel



Paul Lindvall fick stort utrymme på sportsidorna i dagens Corren men jag kan tänka mig att relationerna mellan moderaterna i Linköping och Östgöta Correspondenten är svala numera. Paul Lindvall skickade nog inga julkort till den grävande reportern Carolina Häggkvist eller s-krönikören Torbjörn Gustavsson som delat ut några nålstick om bostadspolitiken och groggbuffén.

Det var annorlunda förr. När Bertil Torekull trädde till som chefredaktör i början av 1980-talet blev han bjuden på överdådig middag hos moderaternas dåvarande ledning, berättade han vid en av de första redaktionskonferenserna. Moderaterna kom med ”tips” om lämpliga ämnen att skriva om och vilka ämnen som skulle undvikas. Moderaterna underskattade Torekulls journalistiska integritet och den före detta förlagsdirektören på Åhlén och Åkerlund svarade att sådana beslut tar vi själva utan inblandning av utomstående. Stämningen vid middagen sjönk betydligt efter detta uttalande. Torekull var liberal och tidningens officiella linje var sedan slutet av 70-talet allmänborgerlig, inte moderat som tidigare.

”Jag fick ett intryck av att moderaterna var vana vid en annan tingens ordning tidigare, ”kommenterade han.

För inte så länge sedan läste jag att Torekull, 82 år gammal, är fjärde namn på miljöpartiets lista vid nästa års EU-val. Fast under åren på Corren minns inte jag att han någon gång nämnde miljöpartiet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna