Fortsätt till huvudinnehåll

Unikt samarbete golfklubb och kommun



En vy från det utmärkta sjuans korthål

 
I oktober 2011 spelade vi Loftahammar. En varierande och kuperad niohålsbana i bra skick där hålen är omgivna av hög tallskog. En typisk sommarbana med högt tryck under juni, juli och augusti men när vi spelade var vi ensamma. En angenäm runda och ett besök jag gärna vill göra om.

Banan ligger liksom kyrkan mitt i byn och klubbhuset var inrymt i en del av ortens ålderdomshem. Ingen restaurang men goda utrymmen för kansli, omklädningsrum och en välsorterad shop. Nu har samarbetet med Västerviks kommun antagit andra former. Kommunen blir hyresgäst hos golfklubben istället som bygger ett klubbhus.

Projektet innebär att kommunen får tillgång till det nya klubbhuset som fritidsgård för Loftahammars skolas 40 elever. Samarbetet golfklubben och skolan gav tre miljoner kronor från statliga Arvsfonden som förvaltas av Kammarkollegiet.
Tanken med samarbetet är att kommunen ska kunna använda det nya klubbhuset för skolans fritidsverksamhet under den tid då golfverksamheten ligger nere, det vill säga mellan oktober och april. Det nya klubbhusets lokaler ska också kunna hyras för annan verksamhet inom kommunen.

Tack vare anslaget från arvsfonden kan klubben erbjuda de 40 barnen på fritidsgården gratis medlemskap. Så har man löst den framtida rekryteringen också.

Den här typen av samarbete mellan golfklubb och kommun måste vara unikt. Jag har inte hört talas om något liknande.  En win-win-situation skulle jag kalla det om jag vore lagd åt det företagsekonomiska hållet. Att söka bidrag från Allmänna arvsfonden är en gångbar väg för satsningar inom idrottsrörelsen. Jag vet att Mjölby Södra kunnat finansiera ett omklädningsrum på Lundbyvallen genom bidrag från fonden.

Utslaget från avslutningshålet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna