Fortsätt till huvudinnehåll

Inget svar är också ett svar





Ingen tvekan om vad som är den dominerande snackisen i Mjölby dessa dagar. Coops kapitulation efter sex år och Willys byte av lokal. När jag lade ut nyheten på bloggen i lördags fick den över 1 100 läsare på ett dygn och kommentarerna på Facebook var många (slut på skrytet).

Den stora vinnaren i denna rockad är de 15 000 Mjölbykonsumenterna. En framgångsrik butik får fördubblat utrymme och förutsättningarna för ett ännu större utbud ökar. Personalen på Coop får en ny arbetsgivare.

Nedläggningsbeslutet borde inte förvåna. Inom en radie av en km finns ICA, Willys, Coop, Hemköp (Lundbyhallen), Lidl och Netto. Räcker mer än väl åt 15 000 invånare i tätorten

Ingen kan påstå att Galleria Kvarnen är en vacker byggnad men den är funktionell och har väl tilltagna gratis parkeringsytor. Under dess tak finns det mesta för livets nödtorft inklusive Systembolagets sortiment. Jag känner inte till någon galleria av liknande slag där livsmedelsförsäljning saknas så Willys beslut måste sätta myror i huvudet på fastighetsägare och övriga butiksägare. Vad ska komma istället? 

Kanske Willys yta delas upp på mindre butiksenheter. I somliga gallerior tycks ombyggnad vara ett ständigt pågående projekt. Så småningom faller väl bitarna på plats. Av och till har det varit luckor i Kvarnens utbud men ägaren har lyckats fylla dem.

Som medelåldring med tummen mitt i handen drömmer jag om Clas Ohlsson. Mitt behov av fler hammare att slå mig på fingrarna med är outsinligt.

I dagens uppföljande artikel i Corren (tisdag 17/1) framgår tydligt vilka som är vinnare och förlorare i det kommersiella kriget om kundernas matpengar. Willys personal ställer upp sig för gruppfotografering och uttalar sig frikostigt om de framtida planerna för butiken. I den andra ringhörnan är det locket på från såväl Coop-chefen och hans anställda, från gallerians fastighetsägare Valad Europe AB och från cityföreningens ordförande förra kommunalrådet Carina Jönsson. Inget svar är också ett svar.

Den självpåtagna tystnaden känner jag igen från mina år som sportjournalist. Det var alltid lättare att få kommentarer från vinnarnas omklädningsrum än från förlorarnas.


Kommentarer

  1. Vadå vinnare? Mjölbyborna förlorar en bra livsmedelsbutik! Samt bra parkeringsplattser.Sen att inte Mjölbybor attraheras av koperativt (medlemsägt) ägande är märkligt!nu försvinner dessutom byns ända delikatessdisk tråkigt Mjölbybor.

    SvaraRadera
  2. Butiken har uppenbarligen inte gått med svarta siffror i bokslutet sedan starten 2011. Då hjälper det inte med en delikatessdisk som öppnar två timmar senare än övriga butiken.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom