Fortsätt till huvudinnehåll

Rea på villatomter i Timmerö



Gatorna på det nya området har trevliga namn som Sikvägen och Rödingvägen men villatomterna står orörda.


Olika falla ödets lotter i den kommunala världen. Medan Cecilia Burenby(S) jublar över Sörbys utbyggnad och ett riv efter byggklara villatomter brottas partikollegan Britt-Marie Johansson med motsatta problem i Boxholm.

På Timmeröområdet finns ett 30-tal småhustomter men inga köpare. Och så har det sett ut sedan 2011 då området stod klart. Nu vill kommunens byggnadsnämnd halvera tomtpriserna för att få fart på försäljningen och har enligt Corren (13 januari) fått med sig kommunchefen Göran Lundström och kommunalrådet Johansson. Ett formellt förslag till kommunstyrelsen är att vänta. Enligt Göran Lundström har det inte sålts en enda tomt för privat bebyggelse i Boxholms samhälle på 13 år

Göran Lundström påstår att intresse finns men att bankerna är ogina mot låntagarna. ”Det finns ingen marknad” förklarar banken. Den förklaringen köper inte jag. Det som måste vara väsentligast för bankerna är låntagarens betalningsförmåga även om räntan stiger de närmaste åren. Är villaspekulanter i grannkommunen 15 kilometer norrut mer kreditvärdiga än Boxholmarna?
Hur har det blivit så här? Då får vi backa bandet till 2011 då tomterna stod klara efter sju års planering och processande. Förhoppningarna var stora. Dåvarande kommunalrådet Per-Arne Larsson drog på sig fastighetsmäklarkostymen och brassade av följande salva i Corren:

”Jag tror att det av många anses som ett oerhört attraktivt område. Det ligger i sydvästläge och du kan ta med fiskekort ta ditt metspö och vandra tre minuter ner till ån och sätta dig att meta. Det kallar jag för livskvalitet”.

Notera hur Larsson poängterar fiskekort. Ordning och reda. Du må ha en tremiljonersvilla på gräddhyllan men utan fiskekort är du en nobody.
Närheten till Svartån har inte lockat några nybyggare till Timmerö.


Vi går fram till våren 2013. Då kom en prissänkning på tomterna på tal i kommunstyrelsen för första gången sedan ett ungt par skrivit och klagat på tomtpriserna. Ett lägre pris vore en kommunal subvention och det är inte tillåtet enligt kommunallagen. Lagens likställighetsprincip ska gälla vid tomtförsäljning och ingen kommuninvånare får särbehandlas på bekostnad av någon annan. Det var avgående kommunalrådet Larssons budskap vid hans sista sammanträde i ks. Priserna förblev oförändrade.

Så vad är det nu som har hänt för att kommunens ledande tjänsteman och politiker svängt180 grader i frågan? Det är naturligtvis ett dilemma för kommunen att ett 30-tal prima villatomter står obebyggda i sex år och tickar pengar. Hur beslutet än blir kommer kritiken och genomförs prissänkningen finns risken för ett överklagande.

Kanske ska man knyta an till Per-Arne Larsson från 2011 och utlova gratis fiskekort för alla som tecknar sig för en tomt på Timmerö? Nej, det känns som att sparka på en liggande. Frågan är dock om någon marknadsföring har skett överhuvudtaget förutom några rader på kommunens hemsida.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna