Fortsätt till huvudinnehåll

Kölhalning i Laxberg





I vilken riktning stävar Boxholm II? Kommer båten att även i framtiden trafikera Sommen eller hamnar hon i andra farvatten som Motala Express?
Den anrika ångbåten står vid ett vägskäl. Personförändringar i båtens ledning har skapat huvudbry för Rederi Aktiebolaget S/S Boxholm II. Den nya skepparen Stefan Bergman och hans killar vill köra båt och slippa kringarbetet med bokningar, underhåll, hugga ved och allt annat som behövs för att hålla trafiken igång.

Rederiets förslag är att de tre ägarkommunerna, Boxholm, Tranås och Ydre, tillskjuter pengar för att avlöna en samordnare. Det praktiska arbetet ska utföras av ideella krafter, förslagsvis av personer i Ångbåtens Vänner.
Men innan vi går vidare i predikotexten ska jag påminna om ett SOS från hösten 2015. Fartyget behövde en ny ångpanna vilket skulle kosta ett sexsiffrigt belopp. 

Boxholms kommunstyrelse beslöt att betala sin del av fakturan men problemet var att ingen visste hur stor den skulle bli. Men i vd Bengt Samsons redogörelse för fjolåret skriver han att ångpannan kostade 800 000 kr plus moms. Lägg därtill en tidigare skrovrenovering för en miljon kr och ni förstår att likviditeten var ansträngd. De tre ägarkommunerna plus Ångbåtens Vänner delade på kostnaden för ångpannan.

De hittar nog en lösning denna gång också. Tvåan är traktens största turistattraktion. Det finns väl ingen vuxen i en radie av fem mil runt sjön som inte ätit rostbiff och snubblat på klipporna i Bendriks park. Varje vår skickades vi ut för att skriva om fartyget till Correns turistbilaga. Var det inte skeppare Hektors väderbitna nuna på kommandobryggan som förevigades så bjöd maskinisten Sjöberg in till sitt varma, bullrande utrymme under däck.

Mitt grundtips är att Boxholm II blir kvar på Sommen men att det kommer att kosta för ägarkommunerna. Inget kommunalråd pinkar i lovart och drar på sig folkets vrede. Någon enstaka kommunpolitiker kanske hävdar av princip att båttrafik inte hör till en kommuns uppgifter men denne kommer att kölhalas en mörk kväll i Laxberg.

Jag ser en framtida fara med denna lösning. Farbröder som gillar ångbåtar är i regel till åren komna och med tiden minskar engagemanget och arbetslusten. Men den dagen, den sorgen.

Vem blir den efterlängtade koordinatorn? Jag drar en lans för styrelseledamoten, förra kommunalrådet Per-Arne Larsson. Det viktigaste attributet för en skeppare har han redan. Snuggan.




 
Nyckeltal 2016-12
  • Anställda:
1
Omsättning (TKR):
348
  • Resultat efter finansnetto (TKR):
119
  • Årets resultat (TKR):
9
  • Summa tillgångar (TKR):
1 479
  • Löner till styrelse & VD (TKR):
0
  • Löner till övriga anställda (TKR):
0
Styrelseordförande är Per Ulfsbo, Tranås.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vallastaden, Svartå strand och Kungsvalla

"Galleria Kvarnen finns i periferin"

"Riv och bygg nytt"