I
vilken riktning stävar Boxholm II? Kommer båten att
även i framtiden trafikera Sommen eller hamnar hon i andra farvatten som Motala
Express?
Den anrika ångbåten står vid ett vägskäl.
Personförändringar i båtens ledning har skapat huvudbry för Rederi Aktiebolaget
S/S Boxholm II. Den nya skepparen Stefan Bergman och hans killar vill köra båt
och slippa kringarbetet med bokningar, underhåll, hugga ved och allt annat som
behövs för att hålla trafiken igång.
Rederiets
förslag är att de tre ägarkommunerna, Boxholm, Tranås och
Ydre, tillskjuter pengar för att avlöna en samordnare. Det praktiska arbetet
ska utföras av ideella krafter, förslagsvis av personer i Ångbåtens Vänner.
Men innan vi går vidare i predikotexten ska jag påminna
om ett SOS från hösten 2015. Fartyget behövde en ny ångpanna vilket skulle
kosta ett sexsiffrigt belopp.
Boxholms kommunstyrelse beslöt att betala sin del
av fakturan men problemet var att ingen visste hur stor den skulle bli. Men i
vd Bengt Samsons redogörelse för fjolåret skriver han att ångpannan kostade 800
000 kr plus moms. Lägg därtill en tidigare skrovrenovering för en miljon kr och
ni förstår att likviditeten var ansträngd. De tre ägarkommunerna plus Ångbåtens
Vänner delade på kostnaden för ångpannan.
De
hittar nog en lösning denna gång också. Tvåan är traktens
största turistattraktion. Det finns väl ingen vuxen i en radie av fem mil runt
sjön som inte ätit rostbiff och snubblat på klipporna i Bendriks park. Varje
vår skickades vi ut för att skriva om fartyget till Correns turistbilaga. Var
det inte skeppare Hektors väderbitna nuna på kommandobryggan som förevigades så
bjöd maskinisten Sjöberg in till sitt varma, bullrande utrymme under däck.
Mitt grundtips är att Boxholm II blir kvar på
Sommen men att det kommer att kosta för ägarkommunerna. Inget kommunalråd
pinkar i lovart och drar på sig folkets vrede. Någon enstaka kommunpolitiker
kanske hävdar av princip att båttrafik inte hör till en kommuns uppgifter men
denne kommer att kölhalas en mörk kväll i Laxberg.
Jag
ser en framtida fara med denna lösning. Farbröder som
gillar ångbåtar är i regel till åren komna och med tiden minskar engagemanget
och arbetslusten. Men den dagen, den sorgen.
Vem blir den efterlängtade koordinatorn? Jag drar
en lans för styrelseledamoten, förra kommunalrådet Per-Arne Larsson. Det
viktigaste attributet för en skeppare har han redan. Snuggan.
- Anställda:
1
Omsättning (TKR):
348
- Resultat efter finansnetto (TKR):
119
- Årets resultat (TKR):
9
- Summa tillgångar (TKR):
1 479
- Löner till styrelse & VD (TKR):
0
- Löner till övriga anställda (TKR):
0
Styrelseordförande är Per Ulfsbo, Tranås.
Kommentarer
Skicka en kommentar