Fortsätt till huvudinnehåll

Kölhalning i Laxberg





I vilken riktning stävar Boxholm II? Kommer båten att även i framtiden trafikera Sommen eller hamnar hon i andra farvatten som Motala Express?
Den anrika ångbåten står vid ett vägskäl. Personförändringar i båtens ledning har skapat huvudbry för Rederi Aktiebolaget S/S Boxholm II. Den nya skepparen Stefan Bergman och hans killar vill köra båt och slippa kringarbetet med bokningar, underhåll, hugga ved och allt annat som behövs för att hålla trafiken igång.

Rederiets förslag är att de tre ägarkommunerna, Boxholm, Tranås och Ydre, tillskjuter pengar för att avlöna en samordnare. Det praktiska arbetet ska utföras av ideella krafter, förslagsvis av personer i Ångbåtens Vänner.
Men innan vi går vidare i predikotexten ska jag påminna om ett SOS från hösten 2015. Fartyget behövde en ny ångpanna vilket skulle kosta ett sexsiffrigt belopp. 

Boxholms kommunstyrelse beslöt att betala sin del av fakturan men problemet var att ingen visste hur stor den skulle bli. Men i vd Bengt Samsons redogörelse för fjolåret skriver han att ångpannan kostade 800 000 kr plus moms. Lägg därtill en tidigare skrovrenovering för en miljon kr och ni förstår att likviditeten var ansträngd. De tre ägarkommunerna plus Ångbåtens Vänner delade på kostnaden för ångpannan.

De hittar nog en lösning denna gång också. Tvåan är traktens största turistattraktion. Det finns väl ingen vuxen i en radie av fem mil runt sjön som inte ätit rostbiff och snubblat på klipporna i Bendriks park. Varje vår skickades vi ut för att skriva om fartyget till Correns turistbilaga. Var det inte skeppare Hektors väderbitna nuna på kommandobryggan som förevigades så bjöd maskinisten Sjöberg in till sitt varma, bullrande utrymme under däck.

Mitt grundtips är att Boxholm II blir kvar på Sommen men att det kommer att kosta för ägarkommunerna. Inget kommunalråd pinkar i lovart och drar på sig folkets vrede. Någon enstaka kommunpolitiker kanske hävdar av princip att båttrafik inte hör till en kommuns uppgifter men denne kommer att kölhalas en mörk kväll i Laxberg.

Jag ser en framtida fara med denna lösning. Farbröder som gillar ångbåtar är i regel till åren komna och med tiden minskar engagemanget och arbetslusten. Men den dagen, den sorgen.

Vem blir den efterlängtade koordinatorn? Jag drar en lans för styrelseledamoten, förra kommunalrådet Per-Arne Larsson. Det viktigaste attributet för en skeppare har han redan. Snuggan.




 
Nyckeltal 2016-12
  • Anställda:
1
Omsättning (TKR):
348
  • Resultat efter finansnetto (TKR):
119
  • Årets resultat (TKR):
9
  • Summa tillgångar (TKR):
1 479
  • Löner till styrelse & VD (TKR):
0
  • Löner till övriga anställda (TKR):
0
Styrelseordförande är Per Ulfsbo, Tranås.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom