Fortsätt till huvudinnehåll

Kölhalning i Laxberg





I vilken riktning stävar Boxholm II? Kommer båten att även i framtiden trafikera Sommen eller hamnar hon i andra farvatten som Motala Express?
Den anrika ångbåten står vid ett vägskäl. Personförändringar i båtens ledning har skapat huvudbry för Rederi Aktiebolaget S/S Boxholm II. Den nya skepparen Stefan Bergman och hans killar vill köra båt och slippa kringarbetet med bokningar, underhåll, hugga ved och allt annat som behövs för att hålla trafiken igång.

Rederiets förslag är att de tre ägarkommunerna, Boxholm, Tranås och Ydre, tillskjuter pengar för att avlöna en samordnare. Det praktiska arbetet ska utföras av ideella krafter, förslagsvis av personer i Ångbåtens Vänner.
Men innan vi går vidare i predikotexten ska jag påminna om ett SOS från hösten 2015. Fartyget behövde en ny ångpanna vilket skulle kosta ett sexsiffrigt belopp. 

Boxholms kommunstyrelse beslöt att betala sin del av fakturan men problemet var att ingen visste hur stor den skulle bli. Men i vd Bengt Samsons redogörelse för fjolåret skriver han att ångpannan kostade 800 000 kr plus moms. Lägg därtill en tidigare skrovrenovering för en miljon kr och ni förstår att likviditeten var ansträngd. De tre ägarkommunerna plus Ångbåtens Vänner delade på kostnaden för ångpannan.

De hittar nog en lösning denna gång också. Tvåan är traktens största turistattraktion. Det finns väl ingen vuxen i en radie av fem mil runt sjön som inte ätit rostbiff och snubblat på klipporna i Bendriks park. Varje vår skickades vi ut för att skriva om fartyget till Correns turistbilaga. Var det inte skeppare Hektors väderbitna nuna på kommandobryggan som förevigades så bjöd maskinisten Sjöberg in till sitt varma, bullrande utrymme under däck.

Mitt grundtips är att Boxholm II blir kvar på Sommen men att det kommer att kosta för ägarkommunerna. Inget kommunalråd pinkar i lovart och drar på sig folkets vrede. Någon enstaka kommunpolitiker kanske hävdar av princip att båttrafik inte hör till en kommuns uppgifter men denne kommer att kölhalas en mörk kväll i Laxberg.

Jag ser en framtida fara med denna lösning. Farbröder som gillar ångbåtar är i regel till åren komna och med tiden minskar engagemanget och arbetslusten. Men den dagen, den sorgen.

Vem blir den efterlängtade koordinatorn? Jag drar en lans för styrelseledamoten, förra kommunalrådet Per-Arne Larsson. Det viktigaste attributet för en skeppare har han redan. Snuggan.




 
Nyckeltal 2016-12
  • Anställda:
1
Omsättning (TKR):
348
  • Resultat efter finansnetto (TKR):
119
  • Årets resultat (TKR):
9
  • Summa tillgångar (TKR):
1 479
  • Löner till styrelse & VD (TKR):
0
  • Löner till övriga anställda (TKR):
0
Styrelseordförande är Per Ulfsbo, Tranås.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.