Krypskyttet
mot den konstnärliga utsmyckningen i den blivande rondellen
Svarvargatan-Smålandsvägen tycks aldrig ta slut. Attackerna framförs inte på
insändar- eller debattsidor utan på nyhetsplats (Corren lördagen 7 oktober).
Det är inte ofta en interpellationsdebatt i kommunfullmäktige får sådant
genomslag i pressen.
Kritiken skjuter in sig på tre saker: konstverket
blir för dyrt, handläggningen har inte följt reglementet och den lokala
konstparnassen har inte fått chansen att lämna anbud. Man anar en och annan öm
tå under resans gång fram till rondellen. Däremot har ingen kritiserat själva
ombyggnaden av en av centralortens mest trafikerade korsningar. (Vänstersväng
från Järnvägsgatan in på Smålandsvägen orsakar en och annan svettdroppe vid
halv fyra).
Kommunen
är på väg att skriva avtal med konstnären Jörgen Svensson, tillika chef för
Dalslands konstmuseum. Han har tidigare samarbetat med Mjölbys marknadschef Eva
Rådander om ett konstverk i Skoghall. Det som slår mig är att ingen av kritikerna
undersökt närmare vem Jörgen Svensson är. De rader jag hittat i Wikipedia (se
sedan) visar på en synnerligen meriterad 59-åring med professors titel och som
varit verksam på flera ledande institutioner i landet. Låt vara att han är
okänd i Östergötland. Jag tror att detta konstverk kommer att få ett hjärtligare
mottagande än potatisen i andra änden av Svarvargatan.
”När jag kontaktade Jörgen Svensson angående
utsmyckning av en rondell var det i första hand i marknadsföringssyfte och
varumärkesbyggande för Mjölby kommun, att visa att vi i den lilla kommunen
också kan.”
”I ett vidare perspektiv och i framtiden skulle
denna rondell kunna var startskottet för samarbeten mellan det lokala konst-
och kulturlivet och de etablerade konstnärer i Sverige och världen där Jörgen fungerar
som en dörröppnare”, framhåller Eva Rådander och fortsätter.
”Jag vet och förstår att det finns säkert fler som kan vara dörröppnare till
detta men det var i alla fall så jag tänkte. Kultur är och blir jätteviktigt
för vår tillväxt i kommunen framöver.”
En
ny konstpolicy skrivs i kommunen och i den slår man
fast att kultur- och fritidsnämnden ska ha det avgörande inflytandet på
framtidens offentliga konst. ”Det går inte att gå förbi kultur- och
fritidsnämnden. Vi ska vara med när sådana beslut tas”, säger ordförande
Elisabeth Moborg (S) till Corren.
Det låter betryggande. Vi får se hur det går när
nästa rondell ska byggas. Om det nu finns någon korsning kvar i kommunen som
ännu inte är ombyggd.
Jörgen Svensson har arbetat med projektbaserade verk i en social och politisk kontext. När han år 2000 deltog i samlingsutställningen Amateur/Eldsjäl på Göteborgs konstmuseum, monterade han texten Pizzeria i brons på museets fasad. Samma år organiserade han Public Safety i sin födelseort Skoghall med en rad internationella samtidskonstnärer och hela projektet resulterade även i en TV-dokumentärfilm. Jörgen Svensson initierade och drev tillsammans med den norske kritikern och skribenten Jan Inge Reilstad ett av huvudprojekten då Stavanger var europeisk kulturhuvudstad 2008. Projektets namn var Neighbourhood Secrets, inom vars ram han skapade verket "Behind Every Great Fortune There Is A Crime", som bland annat innehöll en kopia av en fängelsecell från Stavangers fängelse, byggd i glas, placerad i Stavangers kulturhus. Svensson är representerad vid bland annat Göteborgs konstmuseum[1].Jörgen Svensson erhöll Sten A Olssons kulturstipendium 2009.[2]
Kommentarer
Skicka en kommentar