Fortsätt till huvudinnehåll

SJ svänger fram och tillbaka


Om man får vara med tillräckligt länge kommer allt tillbaka. Inget nytt under solen. Jag kom att tänka på detta när jag följer bygget av dubbelspåret till Motala och sidodebatten kring Skänninge stationshus vara eller icke vara.

Vad inte många kommer ihåg är att det bara är 20 år sedan SJ hade planer på att lägga ner persontrafiken Mjölby-Hallsberg. SJ hade vid den här tidpunkten en generaldirektör vid namn Stig Larsson, en man med öppen attityd till massmedia. När vi på Corren fick tipset om SJ:s planer slumpade det sig så att Stig Larsson befann sig på Mjölby Statt för en konferens med generaldirektörskolleger från övriga nordiska länder. Vi bokade en halvtimme med den högt uppsatte mannen med avsikten att klämma honom på pulsen om nedläggningsplanerna.

Det visade sig snart att han inte hade en aning om dessa planer – det var väl någon underhuggare som luftat idén – men hr Larsson var mediatränad, anpassade sig smidigt till situationen och slängde ur sig några välsvarvade fraser och hänvisade till den brådskande konferensen.

Idag vet vi dessbättre att nedläggningsplanerna inte realiserades. Kollektivtrafiken och då främst tågtrafiken upplever en renässans i landet och den östgötska pendeltrafiken är en succé. Pendeln svänger fram och tillbaka.

Jag skulle nog inte kommit ihåg jobbet om det inte var så att Correnfotografen Peter Jigerström ville ha en bild med Larsson stående på rälsen. Denne vägrade hårdnackat med hänvisning till säkerhetsskäl och vi fick ge oss.

Ett halvår senare fick vi se exakt samma bild i Veckans Affärer eller om det var Dagens Industri. Det var väl mer taktiskt att gå Herrparfymen eller Industrioljan till mötes än en bonntidning på östgötaslätten.

Kommentarer

  1. Jag inser att jag valt fel bild till inlägget. Detta är inget SJ-tåg utan tillhör Tågkompaniet som idag trafikerar Mjölby-Hallsberg. Jag är så gammal att jag fortfarande lever i föreställningen att alla tåg tillhör Statens Järnvägar. Jag undrar om de som beslutade att lägga ner persontrafiken(70-talet?) till och från Skänninge någon gång trodde att stationshuset skulle behövas en dag igen?

    SvaraRadera
  2. Det är mycket som går som tåget i dag. Dessvärre gör tåget inte det. Stefan W

    SvaraRadera
  3. Tar du bilen eller tåget när du är ute och reviderar?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

340 år med släkten Ehrenkrona

Norra gaveln av Hulterstad. Hulterstads takstolar fullkomligt bågnar av Ehrenkronska släkttraditioner. Sammanlagt 340 år har 13 generationer styrt på gården och den nuvarande ägaren Carl-Erik Ehrenkrona (f-49) är den sjunde generationen i obruten följd. Den har aldrig varit ute till försäljning på den fria marknaden utan vandrat vidare genom arv och släktförbindelser. En feodal tradition utan motstycke i Mjölbytrakten. På övre våningen av Hulterstad hänger porträtt på samtliga ägare med hustrur från generalen Jakob Burensköld till och med överstelöjtnanten Carl Erik Hjalmar Ehrenkrona. Andra kända adelssläkter i annalerna är Gyldenklou, Burensköld och von Schwerin. Den förste Ehrenkrona som bodde på Hulterstad var hovstallmästare Erik Philip Gammal Ehrenkrona. Han tillträdde 1781. Han var brorson till riksrådet Karl Gustaf Gammal Ehrenkrona som var gift med Ulrika von Schwerin. Hulterstad ligger några kilometer söder om Mjölby i Svartåns dalgång mellan ån och ...

En gravsten i Vadstena

  I alla officiella handlingar stavas namnet Kroeger men på gravstenen stavas det Kreuger. En oansenlig gravsten på Vadstena kyrkogård. Märkt av tidens tand och utan utsmyckningar. Här vilar stoftet av en man vars livsöde måste vara ett av det förra seklets märkligaste. Vadstenabon Bengt-Arne Gustavsson har skrivit en intressant bok om mannen som tillbringade 57 av sitt 92 år långa liv på olika institutioner varav de sista 27 på Birgittas sjukhus. Johannes Kroeger var den siste i Sverige att dömas till döden för mord 1918. Sommaren 1972 träffade jag honom tillsammans med Ulf Holmertz för Östgöta-Bladets räkning. Det var ingen journalistisk bragd utan följden av att Aftonbladets radarpar Ebba von Essen och Kai Rehn gjorde ett mittuppslag på honom. Kroeger var 90 år gammal och yttrade inte ett ord. Hans specielle vårdare, Borrud tror jag hans namn var, berättade att de tillbringade dagarna mest med att spela schack. Mellan dem rådde ett grundmurat förtroende...

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindsk...