Fortsätt till huvudinnehåll

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

Häromdagen skrev jag i bloggen om kommunal marknadsföring. Och genast hörde en gammal kompis av sig. Minns du inte kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”? Jodå, efter någon minut klarnade det. Och den historien från 1982 är värd att berätta.

En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil. Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes söder om Mjölby.

Sagt och gjort. En turistbyrå inrättades i Helsingör där turisterna fick broschyrer i handen och muntlig information. Därmed var kampanjen ”Åk till Linköping – Skit i Mjölby ” skapad. Det var en självironisk och lagom fräck kampanj som gav publicitet. Correns Janne Hylander hängde på med flera artiklar och till och med Dagens Nyheter Kort och Gott-sida skrev om dasset.
Fritidskonsulenten tog allvarligt på sin uppgift enligt min sagesman. Hur bevisa att si och så många resenärer utnyttjat dasset? Jo, han utrustade sig med en tumstock och åkte regelbundet till huset med det lilla hjärtat för att mäta volymen fekalier för att på det sättet få en uppfattning om hur många som utnyttjat det.

Ett mer handgripligt sätt att utvärdera en kampanj känner jag inte till.

Men som den omsorgsfulle skribent jag är kontaktade jag Janne Hylander som numera jobbar på Gotlands Tidningar. Här kommer hans svar:
”Faktum är att den här historien började med att vi gjorde en s k Mjölbybilaga, ”Mjölby nästa” vinjetterades bilagan som var en sorts ironisk historia om Mjölby som turistort. Guppet på E4, du vet. Men detta tände Kenneth Haglund på och lyckades få med sig de styrande på att Mjölby som första svenska inlandskommun skulle ha en turistbyrå i Helsingör, bemannad av vackra flickor från stan. Resten är historia.”

Janne lägger till att han inte tror på historien om att Haglund mätte skitmängden med en tumstock.

Därmed har jag brutit mot en av journalistikens grundregler. Kolla aldrig en bra story för då spricker den.

Gomiddag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom