Fortsätt till huvudinnehåll

Visst minns ni Geta och Kräng

A-lagare dominerar stadsbilden i små städer. Såväl i min hemstad Motala som i min nuvarande bostadsort Mjölby. Under min uppväxttid var Geta och Kräng de dominerande stjärnorna, Motalas motsvarigheter till Engströms Kolingen och Bobban. Sällan nyktra, lagom skitiga och alltid med en träffande kommentar på läpparna. Geta och Krängs revir var Gamla stan och därifrån är följande historia hämtad.

Vid den här tiden på 60-talet var Gamla stan under omvandling. De gamla träkåkarna med utedass på gården försvann och ersattes med de nuvarande bostadshusen. Efter en väl genomfestad natt vaknade herrarna och försökte ta sig ut på gården för att lätta på trycket. Vad de hade glömt under natten var att grävskopan kluvit huset till hälften och de klev rakt ut i tomma intet för ett fall på tre, fyra meter. Kräng drabbades av benbrott. Denna historia berättades med illa dold förtjusning på Praktiska realskolans skolgård. Jag var fortsättningsvis inte lika glad i sådana historier när det visade sig att Krängs efternamn var Jakobsson.

De flesta A-lagare höll till i Stadsparken men numera sägs att de flyttat upp till PK-torget, även kallad Snetorget för att komma närmare bolaget. Där sitter de som ett varnande exempel för ungdomarna – det är aldrig långt till parkbänken i en liten stad.

I Mjölby känner jag igen vissa ansikten från början av 1980-talet när vi flyttade hit. En och annan såg jag på tinget åtalad för misshandel, snatterier eller något inbrott utfört under rusets inflytande, men sällan något allvarligt. Deras revir var då som nu Gästisparken, men de har ett sommarkollo ett par hundra meter därifrån söder om Burensköldsbron. I förra veckan firade de sommarens ankomst med nakenbad i Svartån. Om man bortser från den sociala problematiken kan man kalla dem ett pittoreskt inslag i stadsbilden.

De här killarna slipper i varje fall fundera på köksombyggnad, altanbyggen eller grillinköp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom