Fortsätt till huvudinnehåll

Vilse på Viringe

Max blir tredje och sista(?) hamburgerhaket på Viringe.


Snabbmatsrestaurangen McDonalds var först på plan och länge ensam herre på täppan. Viringe vid E 4 är Mjölbys snabbast växande område. Kanske är det symptomatiskt att det är hamburgerrestaurangerna som gått i bräschen för utbyggnaden. McDonalds följdes av Burger King förra året och snart öppnar också Max. Här finns också ett stort åkeri, en järnhandel, en dam- och herrkonfektion, närbutik, biogasmack och en biltvätt. Viringe lider av växtvärk

Bara en tänkt etablering på senare år har misslyckats. Lastpartner i Motala, återförsäljare av tyska lastbilar, slog vantarna i bordet på grund av finanskrisen och tomten återköptes av kommunen.
Fler restauranger väntar på att bygga på Viringe. Enligt senaste numret av Tranås-Posten har Eatitaliano AB i Tranås sökt byggnadslov för en salladsrestaurang, granne med Macke Donken. Tranåsföretaget har stora planer för sitt koncept med franchiserestauranger över hela Sverige.

Men det var trögt före i portgången. Viringe köptes in för knappt 20 år sedan och länge var Macke Donken ensam tupp på gödselhögen. Under flera fullmäktigemöten under perioden 2000-2006 fick dåvarande ks-ordförande Jörgen Oskarsson(S) kritik från moderata bönder för att kommunen köpt på sig för mycket jordbruksmark. En moderat föreslog att kommunen skulle sälja tillbaka till bönderna. Tiden har visat vem som fick rätt. Moderaten gick vilse på Viringe.

Utvecklingen med livskraftiga handels- och industriområden som växer på bekostnad av centrumhandeln har tydliga likheter med Motala och Bråstorp. Även i Mjölby finns oroväckande luckor på Kungsvägen och i Galleria Kvarnen. Coops nybygge i centrum gör konkurrensen ännu hårdare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna