Fortsätt till huvudinnehåll

Mera skitsnack om Mjölbyturism

När man skriver om gamla minnen finns alltid kolleger som minns mer. Här är kommentarer från Correns Sven Fransson som minns den fantastiska turistsommaren 1982 med dess utedass och turistbyrå.

"Kul när gamla minnen väcks till liv. Minns inte om bilagan fick namnet Mjölby Nästa, men slogan som trycktes upp på plastremsor och sattes på bilar och andra synliga platser var Kenneth Haglunds verk

Om jag minns rätt frågade han en bekant i Stockholm vad han tänkte på när han hörde ordet Mjölby. Anledningen var att hitta en slagkraftig slogan för Mjölbys turistsatsning. Stockholmarn som ofta åkte tåg till Malmö, sa spontant.

- Mjölby Nästa! Det var i stort sett vad han visste om Mjölby efter att åtskilliga gånger höra konduktörens utrop.


Och så det där med bajamajan på rastplatsen. Satsningen utökades även med ett hemmabygge av en rullande turistbyrå vars sista dagar slutade på 4H-gården.

Minns inte vilka Mjölbys två kvinnliga politiker det var som först bemannade den rullande turistbyrån. De ersattes med två tjejer som var turistvärdar den sommaren.

Till Correns Mjölbyredaktion kom två Stockholmstjejer som sommarvikarier. Deras uppgift var bland annat att kolla hur det funkade med den rullande turistbyrån.

Sommarreportrarna körde ner mot Väderstad och vände för att komma från rätt håll för att svänga in och få tips om sevärdheter i Mjölby.

Så där lagom turiststajlade med solglasögon, shorts och kartbok i högsta hugg frågade de turistvärdarna vad de kunde uppleva för kul i Mjölby?

-- I Mjölby finns inte mycket att se, men Gamla Linköping är trevligt att besöka fick de båda sommarreportrarna till svar och därmed var rubriken klar.

Att Kenneth Haglund mätte bajshögens stigande volym med tumstock tror jag inte ett dugg på."

Tack Frasse. 75 år fyllda och still going strong!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom