Fortsätt till huvudinnehåll

Östnytt hade fel



”Nu är vindkraftsfrågan i Ödeshög löst”, sa Östnytts studioreporter när den hett omdebatterade vindkraftplanen antogs för två år sedan. Naiva förhoppningar som blottar en okunskap om Ödeshög, dess politik och stämningen på orten, replikerade jag i min blogg. I Ödeshög upphör aldrig diskussionerna.

Den bärande punkten i vindkraftplanen var ett minimiavstånd på 1 000 meter mellan verk och närmaste bostad. Om det finns en dokumenterad överenskommelse mellan parterna kan avståndet vara mindre.

Efter en tid av relativt lugn rapporterar Corren idag om att nya diskussionerna blossat upp men spelplanen är numera förvaltningsdomstolarna. När miljö- och byggnämnden sammanträder i morgon väntas tio bygglovsansökningar få avslag. På dessa avslag följer med all säkerhet överklaganden.

Två ärenden ligger för avgörande hos mark- och miljödomstolen och länsstyrelsen har kritiserat handläggningen i åtminstone ett fall. Länsstyrelsen har varit kritisk mot Ödeshögs hårda vindkraftregler.

Vindkraftsexploatörerna hörs inte mycket i debatten men är desto flitigare med överklaganden och inlagor till domstolarna. De senare tar som bekant god tid på sig vilket naturligtvis kan ha en avkylande effekt.

I Krokek söder om ”bynn” vill tre grannar att driften av ett befintligt verk stoppas. De skriver till kommunen och säger att de fått en tredje sommar förstörd av buller och att bygglovet beviljats på felaktiga grunder.

Föreningen Rättvis vind i Holaveden med 657 medlemmar är lika aktiv som tidigare och på dess hemsida flyter in nya insändare in hela tiden. Östnytt hade fel. I Ödeshög slutar debatten aldrig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna