Fortsätt till huvudinnehåll

Att presentera en nyhet



En nyhet kan presenteras på olika sätt. Svenska Dagbladet lägger ner sin sportredaktion är utgångspunkten för denna betraktelse. Jag läste nyheten först på text-TV i torsdags kväll. En kort text som talade om att tidningen ska köpa in de tjänsterna utifrån. Hur man kan spara pengar på en sådan manöver talas det inget om.

Dagens Nyheters nätupplaga hade den på väl synlig plats på förstasidan. Innehållet i texten var detsamma som i TT-telegrammet men något utförligare.

I Svenskan får man leta en stund innan rubriken dyker upp längst ner på sidan. Större delen av artikeln handlar om hur bra tidningen blir efter att man sparkat 40 medarbetare. Först i slutet av texten nästan i förbigående kommer uppgiften om sportredaktionen. Jämför med TT:s och DN:s nyhetsbedömning.

– Vår bedömning är att vi med detta stärker den digitala kraften och fokuserar på kärnverksamheten, nödvändigt för att kunna leverera kvalitetsjournalistik i samtliga kanaler även framöver, säger Lena K Samuelsson, som är chefredaktör.

Rätt mycket företagsekonomiskt snömos (corporate bullshit) i den förklaringen. Ungefär av samma slag som när industri- eller konsultföretag presenterar sina nedskärningar. Enligt DN har Svenskans ägare Schibsted gott om pengar men amerikanska investerare kräver högre avkastning.

Varför sportredaktionen drabbas hårdast finns ingen förklaring till. Kanske är det så att tidningens läsare föredrar ekonominyheter framför nyheter om Zlatans lön i PSG eller senaste konflikten i NHL?

Greppet med sportredaktionen är inte nytt. I Gävle har både Gefle Dagblad och Arbetarbladet en gemensam sportredaktion kallad Gävle Nyhetsbyrå sedan några år.
Dagspressen står inför en omvandling även på det lokala planet. Ingen inbillar mig att NTM:s köp av Motala Tidning den första oktober går obemärkt förbi.

Kvällens dryck blir gravöl.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom