Fortsätt till huvudinnehåll

Undvik polkagrisar i Gränna





Dagens mest uppbyggliga litteratur hämtar vi från liv- och husorganet Östgöta Correspondenten. ”Par får böta för E 4-hångel”. Historien om hur ett par får böta över 30 000 kr efter förbjuden närkontakt i en öppen Porsche. Detta efter att ha inhandlat glass och polkagrisar i Gränna. Det är det jag alltid har sagt sedan mitt första besök i Gränna 1956. Polkagrisar är livsfarliga. Det är något lurt med formen.

Historien börjar med att polisen får ett samtal från en husvagnsägare på E 4. En kvinna sitter grensle över föraren av en Porsche.Sportbilens förare har varit oförskämd nog att köra om honom.

Polisrapporten på torr juristprosa är oavsiktlig (?) komisk läsning. Skribenten bygger upp stämningen. Först får vi veta att kvinnan saknar säkerhetsbälte. Sedan kommer klimax… ”Polisen tar upp jakten och får stopp på bilen. Det visar att kvinnan inte har några byxor på sig”.

Paret säger att leken gått överstyr och erkänner vårdslöshet i trafik. Dryga böter väntar.

Vad drar vi för slutsatser av denna sedelärande historia? Jo, undvik polkagrisar i Gränna. Undvik Gränna överhuvudtaget. Köp en hamburgare i Ödeshög istället. Garanterat avtändande. Håll gylfen stängd när du passerar Tornby. Man vet aldrig vilka moralister som lurar bakom ratten på ett husvagnsekipage.

Och gissa vilka snutar som var populärast vid eftermiddagskaffet denna julidag?

PS
Någon som har en billig Porsche till salu?
DS



http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/far-bota-for-hett-e4-hangel-6170041-artikel.aspx

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna