Fortsätt till huvudinnehåll

Gösen gäckar oss






Den senaste veckan har jag sysslat med mina två största favoriter. Båtliv och golf.
För en 40-talist uppvuxen med farsans ruffade snipa, mat lagad på spritkök och kaffedrickande på Sandön är bekantskapen med en modern styrpulpetbåt och 50-hästars fyrtaktare angenäm. Stabil och mjuk gång oavsett om det handlar om trollingfiske i två knop eller betydligt högre farter.

Grabbar är grabbar och fyraåringens lilla hand söker sig till morfars när kobbar och skär rusar förbi i 25 knops fart. Aldrig är fartkänslan så påtaglig som på sjön. Fyraåringen är annars chef över ”putti-från- korvarna”, en uppgift han sköter plikttroget. Om tio år står han vid rodret och klagar över att pappa inte vill köpa en större och starkare motor.


Trollingfiske när solen sänker sig över Järnlunden är rogivande men sjöns berömda gös gäckar oss. Längre än till en avbiten lina och en försvunnen jigg kom vi inte. Den gös vi åt till middag i tisdags kvällen var fångad veckan innan.

Fast gösen nappar bäst sent på kvällen eller helst på natten, förklarar Magnus som har drygt 30 års erfarenhet av fiske på Järnlunden. Han känns mer förtroendeingivande med spöet i hand än med drivern på ettan.

Foto: Alexander Larsson. Skipper storfiskarn Magnus Larsson.
 
Men det är inte fisket på sjön som diskuteras på bryggor och altaner denna sommar. Linköpings kommuns planer på ett stort villaområde har inte många anhängare bland de sommarboende. Protester, möten och namnlistor hela våren.

Hur det dramat utvecklar sig följer ni säkrast i ordinarie nyhetsmedia. Sista ordet är inte sagt i frågan.

Bron vid Brokind.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.