Fortsätt till huvudinnehåll

Tag det rätta, tag Cloetta



Cloetta slutar sponsra LHC med arenanamnet och en skälvning drar igenom Idrotts-Östergötland. Nyheten anses så stor att den toppade Correns etta igår tillsammans med öppningsmatchen i dam-EM

Hur mycket Cloetta betalat för arenanamnet under de tio åren behåller parterna för sig själva. Vd Lars Påhlsson vill inte redogöra för vilka skäl som legat till grund för beslutet. Och varför ska han göra det? Det är inga skattepengar som spenderas.

Fritt fram för spekulationer. Cloetta kanske inte vill förknippas med sporten ishockey eller LHC? Kanske företaget ska sponsra SON i Norrköping i stället. Tänk dig en annons med ett notblad och en stråke med texten ”Kexchokladens papper prasslar mest och bäst i pausen”. Eller hamnar sponsormiljonerna hos Piraterna i Motala. ”Speedway är fart och fläkt, med kexchoklad blir du mätt”.

Eller att Leaf-koncernen behöver spara. De senaste boksluten har väl inte varit imponerande.

Nyheten anses vara av den digniteten att Linköpings ks-ordförande Paul Lindvall kommenterar. Till Corren säger han att Cloetta gör ett stort misstag. ”Bra marknadsföring till rimlig kostnad ska man vara rädd om. Andra företag ser säkert chansen.”

Med vilken auktoritet uttalar sig kommunalrådet? Är han expert på det området också? Eller förbereder han en reträttplats som marknadsföringskonsult om det går åt helsike i nästa års val?

Går det att överhuvudtaget mäta effekten av reklam och marknadsföring på ett objektivt sätt? I min närbutik är det nästan alltid erbjudanden typ ”Köp tre kexchoklad, betala för två”, men inte köper jag fler chokladbitar för att fabrikanten sponsrar en islada i Linköping.

Men det skulle onekligen vara en ödets ironi om Marabou går in som sponsor och döper om ispalatset till Daim Center. Då biter nog Cloettadirren sönder en Ahlgrens bil eller två.

Hur som helst. Risken för att LHC rasar ner i källaren (allsvenskan) för att klubben går miste om Cloettas miljoner är nog liten. Andra företag är beredda att ta vid om villkoren är det rätta. På den punkten har nog Lindvall rätt.

I väntan på dramats upplösning säger jag som den myndige, vitrockade mannen i reklamen: Tag det rätta, tag Cloetta.
HC. h

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom