Fortsätt till huvudinnehåll

Varför gnäller Lindvall?



Idrott och politik hör ihop. Kom inte och påstå något annat. Som nu när byggmästare Cocossa vill gräva ett sju miljoner stort hål i Linköpings budget för anläggandet av en parkeringsplats vid Linköping Arena.

Kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall(M) är enligt Corren mäkta irriterad över den senkomna fakturan och ägnade en stor del av gårdagen att diskutera frågan med kommunens byggfolk och jurister. Hans uppfattning är att Botrygg inte har saklig grund för kravet.

Det är lätt att se detta som en match mellan två viljestarka herrar och inte två organisationer. Men vad gnäller Lindvall för? Cocossa är inte känd som den affärsman som godtar motpartens synpunkter rakt av, oavsett vem som sitter på andra sidan bordet. Tillhör inte Lindvall ett parti som gillar kaxiga entreprenörer? Eller gäller de känslorna bara vart fjärde år och inte i den kommunala vardagen?

De följande förhandlingarna lär väl knappast underlättas av att Lindvall offentligt recenserar Cocossa i tidningen och indirekt målar ut honom som en Krångel-Pelle. ”Det har varit ovanligt trassligt att ha Botrygg som motpart i olika frågor”.

Mycket talar för att denna tvist avgörs i en miljö där domaren inte bär pastellfärgad, kortärmad skjorta utan kostym och slips. Till glädje för alla juristers svällande bankkonton.

Linköping och Norrköping konkurrerar alltid. Ingen infödd östgöte tror riktigt på att kommunerna slagit sina påsar samman i Fjärde glesbygdsregionen eller vad det nu heter. Correns ledarsida är idag ofin nog att påpeka att Linköping slår Norrköping med 1-0 i fotbolls-EM.  Medan arrangemanget verkligen satt sin prägel på residensstaden med höga publiksiffror och spännande matcher har det gått nästan oförmärkt förbi i Norrköping.

Varför är det så? Ledarskribenten har en förklaring som också jag kan köpa. Linköping har ett duktigt damfotbollslag medan Norrköping har sitt IFK med allt vad det innebär av traditioner och stora framgångar i många decennier.  Fotbollsvännerna i Norrköping har nog mest svurit åt att EM tvingat IFK till tre raka bortamatcher. Eller så är förklaringen  att Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist håller på Sleipner. Bara en sån sak.

Nu från länets kolosser till en av de minsta kommunerna i västra delen av länet. För två år sedan utropade en naiv reporter i Östnytt att nu är vindkraftsdiskussionerna i Ödeshög över för nu har fullmäktige antagit en vindkraftsplan. Den reportern vet inget som Ödeshögs politik eller sociala förhållanden skrev jag då. För i ”bynn” fortsätter alltid diskussionerna mellan partierna, inom partierna och med länsstyrelsen. Förvaltningsdomstolarna behandlar också olika överklaganden.

Det senaste utspelet är att Bengt Reifelton (skönt namn) anmält miljöchefen Torgil Slatte och tre ledamöter i tekniska nämnden till JO. Reifelton har väntat i fyra år på nämndens beslut om hans ansökan att bygga sex vindkraftverk i Järnstad norr om tätorten. Reifelton anser att nämnden ägnar sig åt maktmissbruk.

För en utomstående tycks hans krav rimliga. Fyra år är en lång tid.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna