Fortsätt till huvudinnehåll

Svindlande tidningsaffärer






Politik, journalistik och tidningsekonomi är aktuella i dessa dagar. Somliga tidningar har en ekonomi i klass med speedwayklubbars. Ärevördiga Göteborg-Posten är i händerna på banken (lån på 600 miljoner) och andra morgontidningar har liknande problem. Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad beror på sviktande upplaga och dito annonsintäkter.

Men alla är inte förlorare i den här karusellen. Centerpartiet fick 1,8 miljarder kr när fyra tidningar köpte koncernen Centertidningar AB 2005. Det är skälet till att Centern kunnat kosta på sig en valbudget på 70 miljoner vilket är mer än vad kristdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet har tillsammans. Affären har sedermera ansetts som en av de sämsta i historien, ungefär som Vattenfalls köp av Nuon men inte lika omskriven.

1 800 miljoner direkt ner i fickan på Centerpartiet. Det räcker till väldigt  många korvpartyn på Maramö.

Vad ska man då säga om NTM-koncernens köp av Östgöta Corren för 800 miljoner kr så sent som 2008? Av hänsyn till mina gamla arbetskamrater avstår jag från ett omdöme utan konstaterar bara att huvudägaren, släkten Ridderstad, skrattade hela vägen till banken.

Till avdelningen riktigt dåliga affärer hör också norska Expert AS köp av svenska Expertkedjan 2006 för en hisklig summa pengar. Sex år senare försattes svenska Expert i konkurs efter övermäktig konkurrens med Media Mark och Elgiganten. En halv miljard i skulder, 1 347 personer utan jobb och 358 nerlagda butiker blev resultatet.

Då hade ändå de norska ägarna skjutit till 500 miljoner kr under 2010 och 2011.  men vad hjälpte det. Mycket cash på kistbotten garanterar inte gott omdöme och en välputsad kristallkula.

Den cyniske kan kanske säga att vi på detta vis fått ta del av de norska oljemiljarder som Grynet Gyllenhammar inte mäktade med.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom