Fortsätt till huvudinnehåll

Historisk blocköverskridande överenskommelse



I fredags presenterades en ny regering för kungariket Sverige. ”Regeringsbildandet” i Mjölby kommun går i makligare takt men nu lär tassandet i Stadshusets korridorer vara över. På torsdag informerar Cecilia Vilhelmsson tjänstemännen om vilken ordning som ska råda de närmaste fyra åren.

Mitt tips är att Socialdemokraterna bildar ny majoritet tillsammans med Centern, Kristdemokraterna och Miljöpartiet.  Vänstern har varit olydig mot storasyster och lämnas utanför i kylan. Moderaterna och Folkpartiet får fortsätta i opposition. Därmed är den lokala Alliansen historia efter åtta år.

Stadshusets kremlologer har tolkat Kristdemokraternas ändrade inställning om Svartå Strands detaljplan som ett tecken på att partiet har ställt in sig i ledet. Partiet har tidigare kommit till S undsättning. Om vi går drygt tio år tillbaka i tiden vet vi att utan KD hade inte simhallen byggts. S, KD och V såg till att det blev majoritet på det fullmäktigemötet.

Vad den här manövern kostat S för att få med C och KD vet jag inte men ett par ordförandeposter i nämnderna låter rimligt. Kanske också någon extra post i kommunstyrelsen där besluten vanligen fattas.

Jag är medveten om att jag sticker ut hakan och har jag fel kommer jag att stå där med skägget i brevlådan. Men den risken är jag beredd att ta. Det känns som om sannolikheten är 60-70 procent. I slutet av veckan har dimmorna skingrats. Och då har det gått en månad sedan valdagen.

Jag ställde på onsdagsförmiddagen två raka frågor till kommunstyrelsens ordförande Cecilia Vilhelmsson (S) och oppositionsrådet Monika Gideskog (M). Hos den förra var det locket på direkt. ”Vi meddelar vilka våra samarbetspartners blir i slutet av veckan.”

Monika Gideskog vet om att det förekommer vänsterprassel men att Moderatgruppen för egen del inte skulle drömma om att spräcka Alliansen. ”Vi väntar på besked i slutet av veckan”.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.