Fortsätt till huvudinnehåll

Köpa bil i helgen? Läs detta först



Jag skriver som kvällstidningarna. Denna hall har inget samband med texten.

 
Sverige förändras. Produkter och företeelser försvinner och annat tillkommer. Två arter som var vanliga i min ungdom har försvunnit eller är på väg att dö ut.

Jag undrar om inte mackhängaren hör till den förra kategorin. Mackhängaren är en person som tillbringar fritiden – oftast söndagseftermiddagarna - på bensinmacken. Hängaren är en man i yngre medelåldern vars värld kretsar kring bilar. Stora bilar, små bilar, bilar med flak och bilar utan flak. Hans arbetsplats är antingen en annan mack, en bilverkstad eller bakom ratten på en lastbil. I hans privatbil hänger en tärning i plysch vid vindrutan. Han bor hemma hos mamma och har fullständig markservice.

Det händer att han dukar upp eftermiddagskaffet på glassboxens lock och lyssnar på radions Sportextra tillsammans med kassabiträdet. Båda tycker att det är för lite motorsport i TV. ”Man borde ringa till sporten och klaga”, säger han lite uppgivet och trycker i sig en kanelbulle till. Kvinnliga bilägare konverserar han artigt, frågar om hästkrafter och kardantunnel, utdelar omdömen om det aktuella märket och avslutar inte sällan med ett skambud. Bilägaren vacklar förvirrad ut och glömmer köpa Expressen och Aftonbladet. Om macken har ett ställ med porrtidningar händer det att han tillbringar någon halvtimme i det hörnet under tystnad.

Mackhängaren har med åren fått svårare med sina levnadsbetingelser eftersom allt fler fullservicemackar läggs ner och ersätts av automatstationer. Jag anser att Shell, Gulf, OK-Q 8 och Preem borde ta sitt sociala ansvar och behålla åtminstone en riktig mack i varje tätort. Glömde Löfvén bort detta i regeringsförklaringen?

Mackhängaren har en något äldre kusin, en bilhallshängare. Denne är en något mer seglivad typ och lördagsförmiddagen är hans stund på jorden. Han pratar initierat med försäljaren om hästkrafter, årsmodeller, kardanupphängning och topplockspackningar. Han är väl påläst inför varje ny årsmodell Volvo släpper. Försäljaren gäspar trött, blir allt fåordigare och har slutat bjuda på automatkaffe. Hallhängaren drar sig inte för att lägga sig i samtalet om en seriös kund vågar sig in. Själv byter han bil vart tionde år. En bra lördag hinner han med tre besök och kaffedrickning i två hallar.

Försäljaren är klädd i rutig blazer med sprund och slipsknuten är oklanderlig. Hans största bekymmer är att kunden har orealistiska förväntningar på inbytespriset. Han ställer sig och sparkar lite lätt på däcken och frågar ”vad har du tänkt dig för den här rosthäcken då?” och dasslocket vippar för varje spark. Hans kroppshållning är lätt avslappad och tonläget måttligt entusiastiskt. Om affären underlättas av sparkarna mot däcken vet jag inte men vår hjälte får åtminstone starka vrister.

Någon motsvarighet till en mackhängare har jag inte upptäckt i golfvärlden trots 40 års studier i shoparna. Men så är ju golfspelare sällsynt tålmodiga, toleranta och finkänsliga människor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna