Fortsätt till huvudinnehåll

Kilometerlånga köer och klirr i kassan





I dagarna är det 40 år sedan Mobilia öppnade portarna för första gången. Jag och mitt sällskap hade varit på eftermiddagsbio i Linköping. Det var en söndag och några kilometer före avfarten till väg 206 i Mantorp tog det stopp och jag befarade att en svår olycka hade hänt. Först efter 40 minuters väntan nådde vi avfarten och kunde fortsätta hem mot Vadstena.

Dagen efter kom förklaringen i tidningen. Det var premiär för Mobilia. Köpcentrum i anslutning till motorvägen låg i tiden. Samtliga tillfartsvägar var tillproppade och den bautastora parkeringsplatsen var full. En bjärt kontrast till dagens situation när parkeringsplatsen knappast är fylld till en femtedel. När jag tog bilden här ovan slog det mig att dåtidens arkitekter måste ha haft stora förhoppningar på bilismen som anlade en så gigantisk parkeringsplats. Trodde de verkligen att alla parkeringsplatser behövdes?

Sedan jag flyttade till Mjölby för drygt 30 år sedan har jag följt utvecklingen både som konsument och ur en professionell synvinkel. Köpcentrumet har onekligen haft sina up and downs men ordet kräftgång är det som dominerar i mitt huvud. City Gross inhopp start för 15 år sedan var en välbehövlig vitamininjektion men bottenplanet har varit en ganska deprimerande anblick. Jag har tappat räkningen på hur många förhoppningsfulla affärsmän som öppnat nytt efter ombyggnad, kämpat några år och sedan givit upp. Ofta med konkurs som följd. Hade inte City Gross valt Mantorp som sin första etablering i Östergötland hade nog varuhuset stått tomt idag. Den centrumhandel som fanns i Mantorp på 80-talet är borta idag men så kanske det skulle sett ut även om inte Mobilia byggts.

Varuhusets svårigheter har inte hindrat spekulationer om en storartad framtid. På 80-talet var det något oljebolag som skulle öppna både mack och motell i anslutning till varuhuset. För drygt tio år sedan skulle de norska ägarna öppna ett intilliggande varuhus i stil med NetonNet hette det. Till och med åkern mitt emot parkeringsplatsen skulle bebyggas och öppnas för handel, tyckte Skanska. Av detta blev ingenting.

Jag är inte mannen att analysera varför det blev så här men jag kan peka på en väsentlig faktor. Några kilometer österut ligger Tornby och den konkurrensen är övermäktig. Vi är trots allt inte så många som bor i den här delen av länet, Jag är ingen inbiten shoppare men nog är det roligare att besöka Ikanohuset än de ödsliga ytorna på Mobilia.

Ja, jag vet att varuhuset numera heter Depot Mantorp men det nya namnet tar tid att arbeta in. Namnet Mobilia lär inte försvinna på ett bra tag och innehållet innanför väggarna är det samma.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.