Fortsätt till huvudinnehåll

Krigshistoria i turistparadis


 
Hit men inte längre.
Vägen västerut från flygplatsen i Chania är fylld av sandstränder, hotell, restauranger och barer av skiftande kvalitet som på så många andra turistmål i Medelhavet. Efter cirka 40 minuters färd når man ett stort hotell med det ståtliga namnet Lois Kreta Princess, granne med det militära flygfältet i Maleme. Här tillbringade vi en semestervecka. Min fantasi triggas av närheten till sådana här platser.

Undrar hur många av hotellgästerna som känner till att Malemes flygfält var platsen där slaget om Kreta inleddes den 20 maj 1941 och tusentals unga, tyska fallskärmsjägare landsattes med fallskärm och glidflygplan? Inledningsvis var de tyska förlusterna mycket stora och de nya zeeländska trupperna som försvarade flygfältet sköt ner fallskärmsjägare medan de ännu hängde i sina skärmar. Men tyskarna bet sig fast och något dygn senare var ett brohuvud upprättat och de allierade tvingades dra sig tillbaka.

Den brittiske militärhistorikern Antony Beevor har skildrat slaget mycket utförligt och detaljerat i boken Kreta. Hans teori är att anfallet kunde stoppats om nya zeeländarnas befälhavare Freyberg hade satt in förstärkningar tidigare. Freyberg led av missuppfattningen att huvudanfallet skulle sättas in sjövägen vid Soudabuktens stränder öster om Chania och behöll sina trupper där. Han hade missförstått underrättelseuppgifterna från Kairo och det var inte hans enda misstag under det tio dagar långa slaget. Freyberg var ingen lysande militär men hade fått uppdraget för han var gammal kompis med Churchill. 

Till det kom det vanliga inslaget av missförstånd, kommunikationsproblem, brist på ammunition, mat och vatten. Mitt i kaoset evakuerades kung George II med entourage  från sydkusten.
Slaget var historiskt för det var första gången en luftburen invasion användes men till priset av svåra förluster.

Man kan i boken ana en beundran för yrkeskunnandet och precisionen hos de tyska planens besättning. Brittiska officerare klockade landning, lossning och ny start till 70 sekunder under beskjutning. Den brittiska flottan fick mycket stryk i Egeiska havet för i det här skedet av kriget hade Görings Luftwaffe herraväldet i luften.

Författaren Evelyn Vaugh deltog på Kreta och han gav inga smickrande porträtt av de brittiska generalerna i sin bok Herrar officerare. Särpräglade personligheter men knappast några beslutsamma militärer.

Tyskarna vann slaget och ockuperade Kreta fram till kapitulationen i maj 1945. Men de blev hårt åtgångna av den kretensiska gerillan som med brittiskt stöd hade fördelen av lokalkännedom i bergen. Kretensarna är kända i Grekland för sitt mod, hetsiga humör och vana att ta till vapen. Gerillaaktionerna  bestraffades som vanligt i de av tyskarna ockuperade länderna med vedergällningsaktioner, nedbrända byar och arkebusering av civilbefolkningen.

Maleme är idag en militärförläggning och fotoförbud råder. Här utbildades de första grekiska fallskärmsjägarna. På ett vackert berg med olivodlingar ovanför flygfältet ligger en tysk krigskyrkogård som invigdes 1974.


Kalla siffror om slaget.
De allierade
Förluster
Döda och saknade                        1 751
Sårade                                1 738     
Krigsfångar                            12 254
Royal Navy

1 828 dödade och 183 sårade. Tre sänkta kryssare och fem jagare.

Tyskland
Döda och saknade                       3 986

Sårade                                2 594



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.