Fortsätt till huvudinnehåll

Krigshistoria i turistparadis


 
Hit men inte längre.
Vägen västerut från flygplatsen i Chania är fylld av sandstränder, hotell, restauranger och barer av skiftande kvalitet som på så många andra turistmål i Medelhavet. Efter cirka 40 minuters färd når man ett stort hotell med det ståtliga namnet Lois Kreta Princess, granne med det militära flygfältet i Maleme. Här tillbringade vi en semestervecka. Min fantasi triggas av närheten till sådana här platser.

Undrar hur många av hotellgästerna som känner till att Malemes flygfält var platsen där slaget om Kreta inleddes den 20 maj 1941 och tusentals unga, tyska fallskärmsjägare landsattes med fallskärm och glidflygplan? Inledningsvis var de tyska förlusterna mycket stora och de nya zeeländska trupperna som försvarade flygfältet sköt ner fallskärmsjägare medan de ännu hängde i sina skärmar. Men tyskarna bet sig fast och något dygn senare var ett brohuvud upprättat och de allierade tvingades dra sig tillbaka.

Den brittiske militärhistorikern Antony Beevor har skildrat slaget mycket utförligt och detaljerat i boken Kreta. Hans teori är att anfallet kunde stoppats om nya zeeländarnas befälhavare Freyberg hade satt in förstärkningar tidigare. Freyberg led av missuppfattningen att huvudanfallet skulle sättas in sjövägen vid Soudabuktens stränder öster om Chania och behöll sina trupper där. Han hade missförstått underrättelseuppgifterna från Kairo och det var inte hans enda misstag under det tio dagar långa slaget. Freyberg var ingen lysande militär men hade fått uppdraget för han var gammal kompis med Churchill. 

Till det kom det vanliga inslaget av missförstånd, kommunikationsproblem, brist på ammunition, mat och vatten. Mitt i kaoset evakuerades kung George II med entourage  från sydkusten.
Slaget var historiskt för det var första gången en luftburen invasion användes men till priset av svåra förluster.

Man kan i boken ana en beundran för yrkeskunnandet och precisionen hos de tyska planens besättning. Brittiska officerare klockade landning, lossning och ny start till 70 sekunder under beskjutning. Den brittiska flottan fick mycket stryk i Egeiska havet för i det här skedet av kriget hade Görings Luftwaffe herraväldet i luften.

Författaren Evelyn Vaugh deltog på Kreta och han gav inga smickrande porträtt av de brittiska generalerna i sin bok Herrar officerare. Särpräglade personligheter men knappast några beslutsamma militärer.

Tyskarna vann slaget och ockuperade Kreta fram till kapitulationen i maj 1945. Men de blev hårt åtgångna av den kretensiska gerillan som med brittiskt stöd hade fördelen av lokalkännedom i bergen. Kretensarna är kända i Grekland för sitt mod, hetsiga humör och vana att ta till vapen. Gerillaaktionerna  bestraffades som vanligt i de av tyskarna ockuperade länderna med vedergällningsaktioner, nedbrända byar och arkebusering av civilbefolkningen.

Maleme är idag en militärförläggning och fotoförbud råder. Här utbildades de första grekiska fallskärmsjägarna. På ett vackert berg med olivodlingar ovanför flygfältet ligger en tysk krigskyrkogård som invigdes 1974.


Kalla siffror om slaget.
De allierade
Förluster
Döda och saknade                        1 751
Sårade                                1 738     
Krigsfångar                            12 254
Royal Navy

1 828 dödade och 183 sårade. Tre sänkta kryssare och fem jagare.

Tyskland
Döda och saknade                       3 986

Sårade                                2 594



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna